Brev
Har for meget at tænke på – Hvad skal jeg gøre?
Kære børnetelefonen.
Jeg er en 14 årig, med meget at tænke på. både skole, lektier og familie.
Problemet er at jeg til tider har det meget bedere i skolen end her hjemme.
Mine forældre har skændes så længe jeg nu kan huske, men det er bare blevet meget værre på det seneste.
(Det skal lige siges at bor i samme lejlighed med min farfar og farmor).
Det de skændes om er typisk penge, hvem der laver mest i huset og om respekt osv. jeg kan også se på min mor at hun har det ikke særlig godt…
Jeg elsker både min far, og min mor rigtig højt og det sidste jeg ønsker er at de bliver skilt.
jeg ved bare virkelig ikke hvad jeg skal gøre længere. Jeg føler at de sætter alt presset på mig da jeg er den ældste af børnene.
Min far kommer med ting om min mor til mig, og min mor kommer med ting om min far til mig.
skænderierne starter typisk med at min far føler at min mor snakker nedgørende eller dårligt til dem, mens de f.eks. laver mad eller husligepligter. Min farmor fortæller mange løgne om min mor til min far og jeg føler at han så småt begynder at hade hende, selvom om de ikke passer. Han har af en eller anden grund meget stor tiltro til hende og synes at alt hvad hun siger passer.
De råber og skriger af hinanden og gør noget småt til noget stort. Jeg har snakket med min far om det og også min mor. At de skal prøve at få det til at fungere. De har sagt, at de har holdt ud, men ikke kan mere.
Jeg håbede virkelig at de som 2 voksende mennesker kunne løse det selv, men det har de gang på gang bevist at det kan de tydeligvis ikke, så jeg føler at jeg bliver nød til at gribe ind på en eller anden måde.
Jeg føler mig så svag og ked af at det skal være på den her måde, da jeg bare meget hellere ville have at tingende fungerede.
I de fleste tilfælde ender jeg med at tude, og det har gjort mig til en meget blød og svag person. Før i tiden skulle der en hel del mere til at jeg begyndte at græde, men på det seneste kan jeg slet ikke kontrollere det længere.
Dem i skolen ser som værende svag og latterlig da jeg kan komme til at tude hvis jeg bliver meget frustreret over en opgave som jeg ikke kan løse. (Har det godt i skolen, der er ikke noget der)
Men i virkeligheden er det fordi jeg presser mig selv så meget til et punkt hvor jeg ikke har kontrol over det længere.
jeg aner ikke hvad der er at gøre mere for jeg ønsker virkelig ikke at de bliver skilt for jeg ved at det ville såre mig dybt.
Hvad kan jeg gøre?
Håber i kan hjælpe,
kh en meget trist 14 årig.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det er så godt, at du har skrevet brev til Brevkassen om din situation derhjemme. Når man føler sig så presset, som du gør, er det nemlig vigtigt, at man deler sine tanker med andre. At gøre det, kan tage noget af presset. Måske kunne du allerede føle en lille lettelse, da du havde skrevet brevet, fordi du ikke er alene med dine tanker længere.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du har et alt for stort ansvar for dine forældres ægteskab. Det ansvar skal du som 14 årig slet ikke tage på dig. Når dine forældre begge to bruger dig til at bagtale den anden forældre, kommer du i klemme. Og når man er i klemme, ender det med, at man ikke kan få luft. Derfor føler du dig så presset, at en svær skoleopgave kan blive så uoverskuelig, at du begynder at græde.
Jeg kan godt forstå, at du har et ønske om, at dine forældre ikke bliver skilt. Det har de fleste børn. Og derfor forstår jeg også godt, at du gerne vil hjælpe dem. Det er rigtig sødt af dig, at du har forsøgt at hjælpe dem så godt som muligt. Men problemet er, at det er ikke dig, der kan hjælpe dem. Det er din mor og din far, der selv må løse problemerne i deres ægteskab.
Jeg ved godt, at det er svært, men jeg synes, du er nødt til at fortælle dine forældre, at de ikke skal betro sig til dig, for du kan ikke klare det. Måske kunne du skrive et brev til dem, hvor du fortæller det. Og hvor du beder dem om at tage lidt hensyn til dig. Du kan også vise dem dit brev hertil og mit svar.
Nogle kommuner tilbyder hjælp til par, der har problemer sammen. Du kunne foreslå dine forældre at undersøge, om de kan få den hjælp i jeres kommune. Flere steder er det gratis.
Og så vil jeg foreslå, at du prøver at finde en person, du kan betro dig til. Det kan være en fra familien eller måske en af dine lærere. Det er nemlig vigtigt, at du deler dine tanker med andre, så du ikke går helt alene med dem. Så prøv at tænke på, om du kender en voksen, der er god til at lytte. Jeg tænker også, at det kunne være godt, hvis din klasselærer ved, hvorfor du reagerer anderledes, end du plejer.
Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis d, du har brug for at tale med en rådgiver. Vi får mange opringninger fra børn og unge, der har problemer derhjemme, og vi vil meget gerne hjælpe dig.
Til sidst vil jeg sige til dig, at hvis dine forældre finder ud af, at de skal skilles, behøver det ikke være en katastrofe. Hvis ægteskabet er så dårligt, at de to parter slet ikke kan finde hinanden igen, kan en skilsmisse være en god beslutning.  Hvis det bliver sådan, og du synes, du har brug for hjælp, kan du ringe til Børnenes Skilsmissetelefon. De har nummer: 20 600 550
Jeg håber virkelig, at du får talt med dine forældre. Lige nu føler du dig som en blød og svag person. Men jeg kan faktisk høre på dit brev, at du er stærk. Du har taget stort ansvar for dine forældre. Og du har forsøgt at hjælpe dem, samtidig med at du har skulle høre på deres skænderier i flere år. Du har derfor været under pres længe - og alligvel får du bedt om hjælp. Du har altså en stor styrke i dig.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen