Har for meget at tænke på – Hvad skal jeg gøre?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Det er så godt, at du har skrevet brev til Brevkassen om din situation derhjemme. Når man føler sig så presset, som du gør, er det nemlig vigtigt, at man deler sine tanker med andre. At gøre det, kan tage noget af presset. Måske kunne du allerede føle en lille lettelse, da du havde skrevet brevet, fordi du ikke er alene med dine tanker længere.

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du har et alt for stort ansvar for dine forældres ægteskab. Det ansvar skal du som 14 årig slet ikke tage på dig. Når dine forældre begge to bruger dig til at bagtale den anden forældre, kommer du i klemme. Og når man er i klemme, ender det med, at man ikke kan få luft. Derfor føler du dig så presset, at en svær skoleopgave kan blive så uoverskuelig, at du begynder at græde.

Jeg kan godt forstå, at du har et ønske om, at dine forældre ikke bliver skilt. Det har de fleste børn. Og derfor forstår jeg også godt, at du gerne vil hjælpe dem. Det er rigtig sødt af dig, at du har forsøgt at hjælpe dem så godt som muligt. Men problemet er, at det er ikke dig, der kan hjælpe dem. Det er din mor og din far, der selv må løse problemerne i deres ægteskab.

Jeg ved godt, at det er svært, men jeg synes, du er nødt til at fortælle dine forældre, at de ikke skal betro sig til dig, for du kan ikke klare det. Måske kunne du skrive et brev til dem, hvor du fortæller det. Og hvor du beder dem om at tage lidt hensyn til dig. Du kan også vise dem dit brev hertil og mit svar.

Nogle kommuner tilbyder hjælp til par, der har problemer sammen. Du kunne foreslå dine forældre at undersøge, om de kan få den hjælp i jeres kommune. Flere steder er det gratis.

Og så vil jeg foreslå, at du prøver at finde en person, du kan betro dig til. Det kan være en fra familien eller måske en af dine lærere. Det er nemlig vigtigt, at du deler dine tanker med andre, så du ikke går helt alene med dem. Så prøv at tænke på, om du kender en voksen, der er god til at lytte. Jeg tænker også, at det kunne være godt, hvis din klasselærer ved, hvorfor du reagerer anderledes, end du plejer.

Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis d, du har brug for at tale med en rådgiver. Vi får mange opringninger fra børn og unge, der har problemer derhjemme, og vi vil meget gerne hjælpe dig.

Til sidst vil jeg sige til dig, at hvis dine forældre finder ud af, at de skal skilles, behøver det ikke være en katastrofe. Hvis ægteskabet er så dårligt, at de to parter slet ikke kan finde hinanden igen, kan en skilsmisse være en god beslutning.  Hvis det bliver sådan, og du synes, du har brug for hjælp, kan du ringe til Børnenes Skilsmissetelefon. De har nummer: 20 600 550

Jeg håber virkelig, at du får talt med dine forældre. Lige nu føler du dig som en blød og svag person. Men jeg kan faktisk høre på dit brev, at du er stærk. Du har taget stort ansvar for dine forældre. Og du har forsøgt at hjælpe dem, samtidig med at du har skulle høre på deres skænderier i flere år. Du har derfor været under pres længe - og alligvel får du bedt om hjælp. Du har altså en stor styrke i dig.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.