Brev
har det svært men ved ikke hvorfor
Hej bb.
Jeg har et stort problem jeg har i lang tid haft det svært her hjemme. Jeg har haft snakket med min lære om det og han kontaktede kommunen, har fået noget hjælp til det her hjemme og har det godt her hjemme nu. I lidt tid havde jeg det rigtig godt, men lige pludselig fik jeg det rigtig svært igen og ikke pga noget her hjemme. Hved ikke helt hvorfor jeg har fået det svært igen. Men har fået selvmordstanker og cutter i mig selv igen, jeg har flere gange overvejet at begå selvmord og har forsøgt selvmord før men der var en der stoppede mig. Har over 50 panodil piller på mig hele tiden og overvejer at tage dem.
Jeg ligger hver aften og græder, er oppe til kl 3-4 tiden hver nat fordi jeg er så ked af det. Mine forældre tror jeg har det så godt fordi jeg ikke viser at jeg har det svært. Men ved bare ikke hvorfor jeg har det så svært og er så ked af det. Men kan bare ikke se hvorfor jeg skal leve, og kan ikke se nogen ende på det her for bliver bare mere og mere ked af det for hver dag der går.
HJÆLP MIG.
Fra pige med selvmordstanker
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Mange tak for dit brev omkring hvordan du går og har det. Det er rigtigt godt du skriver herind for at bede om hjælp og jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig med, hvad du skal gøre for at få den hjælp der skal til, for at du kan få det bedre igen.
Det er simpelthen så godt gået at du, da det gik dårligt derhjemme, fik talt med en lærer om det. Det skal du virkelig have ros for, for det har helt sikkert krævet mod. Og det er godt at høre at I har fået noget hjælp fra kommunen som du oplevede hjalp jer - er det mon noget I stadig får eller er det mon afsluttet?
Du skriver du ikke helt ved hvorfor du er begyndt at få det dårligt igen, har selvmordtanker, cutter i dig selv, går rundt med panodilpiller på dig og at du græder meget og har svært ved at sove. Det lyder virkelig hårdt at have det sådan og det er meget alvorligt og noget du skal have voksen og professionel hjælp til at tackle.
Hvad er det mon for nogle tanker der kommer når du er ked af det? Er det mest når du skal sove, når du er hjemme eller i skolen? Det kan godt være at der er en sammenhæng mellem det at du tidligere har haft det svært hjemme og den tristhed og modløshed du føler nu, da man nogle gange godt kan reagerer på ting efterfølgende, selvom situationen hejmme er bedre end tidligere.
Jeg tænker der er flere ting du skal gøre:
1. Du skal have fortalt dine forældre, at du ikke har det så godt længere og at du er ked af det og at du ikke helt ved hvorfor. Du kan snakke med dem eller du kan skrive et brev til dem eller måske vise dem det brev du har skrevet her til børnetelefonen.
2. Derudover så tænker jeg det er rigtig vigtigt at du får afleveret de mange panodilpiller til en voksen, smider dem ud eller får dem afleveret på apoteket, så du ikke kan komme til at tage dem.
3. Du skal tale med andre voksne om hvordan du har det. Det kan være den lærer du har talt med tidligere eller måske skolens sundhedsplejerske. Du kunne fx aflevere pillerne til læreren eller sundhedsplejesken og sige at du er nervøs for, at komme til at tage dem og at du har det rigtigt skidt for tiden, men ikke ved hvorfor. Måske kan læreren eller sundhedsplejsken hjælpe dig til at komme til at tale med en psykolog, da samtaler med en psykolog vil kunne hjælpe dig i forhold til at få mere styr på dine tanker og på hvad det er du går og er så ked af.
4. Jeg vil anbefale du går ind på www.lmsselvskade.dk, det er en hjemmeside, hvor du dels kan læse om hvorfor nogen skader sig selv, læse personlige historier, men også læse om hvordan du kan få hjælp. LMS - Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade har forskellige former for rådgivning, som jeg tænker du kan have glæde af. Der findes også råd til hvordan pårørende støtter den unge, så måske du sammen med dine forældre eller lærer vil kunne kigge på hjemmesiden?
5. Hvis ikke du allerede har været forbi vores brevkasse, håber jeg du vil gå ind på https://bornetelefonen.dk, her kan du i brevkassen søge under forskellige temaer, bl.a. selvmordstanker og selvskade, hvor du vil kunne læse breve fra andre unge, der går med nogle af de samme tanker som dig, men også hvilke råd de har fået.
6. Sidst men ikke mindst så kan du også ringe til Børnetelfonen og tale helt anonymt med en voksen hvis du er ked af det, har brug for flere ideer til hvordan du får taget kontakt til din lærer igen eller hvordan du får fortalt dine forældre at du har fået det skidt igen. Telefonnummeret er 116 111 og du er altid velkommen til at ringe til os.
Jeg vil opfordrer dig til at bruge den sejhed som du har udvist ved at skrive herind, til at følge ovenstående råd og så får du lige et stort og varmt knus med på vejen, for det fortjener du virkelig.
Mange kærlige hilsner fra Børnetelefonen