Brev
Har det svært med min mor
Hej
Jeg er en pige på 15 år, som har nogle problemer derhjemme. Min far døde da jeg var seks, og begge mine storebrødre er flyttet hjemmefra. Derfor bor jeg alene med min mor, hvilket jeg til tider bliver lidt træt af. Min mor gik ned med stress for et par år siden, og derfor er hun meget sensitiv. Når hun kommer hjem fra arbejde, er hun tit sur, træt og kommanderer rundt med mig.
Jeg føler ikke, at vi taler om ret meget andet end de ting jeg mangler at gøre eller gør forkert – fx når jeg ikke støvsuger tit, hvilket hun forventer af mig. Ved spisebordet har vi ikke særlig meget at tale om, så vi sidder tit bare i tavshed.
Når der er ting jeg mangler at gøre, bliver hun sur og beskylder mig for at være skyld i hendes stress. Jeg synes det er meget alvorligt at beskylde et barn for sådan noget, da jeg bestemt heller ikke havde det godt, da hun gik ned med stress.
Jeg føler også ofte, at hun ikke værdsætter mig lige så meget, som hun værdsætter mine brødre. Når mine brødre kommer forbi til middag, føler jeg mig usynlig og bliver tit afbrudt og hakket på, hvilket også tager på mit selvværd.
Jeg vil gerne høre, om I har nogle forslag til hvad jeg kan gøre. Jeg vil også gerne have tips til at få taget hul på en samtale, som måske kan løse problemet. Jeg synes det er en rigtig ærgerlig situation jeg står i. Mit forhold til min mor har ikke altid været sådan, det er først her på det sidste, det har udviklet sig i denne retning.
Tak på forhånd.
Hilsen pige, 15 år.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Dit brev beskriver rigtig godt, hvordan det er hjemme hos dig og din mor lige nu. Jeg kommer helt til at mærke, hvordan det er, fordi du er god til at reflektere - på en meget voksen måde.
Hold fast i din måde at være på, så er jeg sikker på, at det vil hjælpe dig videre. Jeg forstår godt, at du har brug for nogle handleanvisninger på, hvordan dig og mor kan komme ud af den klokke, I lige nu er i, hvor det handler mest om opgaver, og at du ikke føler dig helt god nok.
Først tænker jeg på, om din mor overhovedet ved, hvordan du har det? Det er vigtigt, at din mor får at vide, hvad det gør ved dig, med den måde I lever på. At hun ved det, kan være en start på, at I sammen prøver at få det bedre.
Jeg ved godt, at du skriver om din mors stress, men det betyder ikke, at hun ikke skal tage ansvar som mor og ikke skal vide, at noget ikke fungerer. Det er ikke dit ansvar som barn, at ændre på tingene alene eller ikke føle sig hørt.
Kunne du på en god dag fortælle din mor, hvordan du har det? Måske er det svært for dig alene? Kunne det være en mulighed, at du tog dine brødre med i snakken? Eller måske er der en anden i din familie, der kunne være en støtte i sådan en snak? Jeg forstår godt, at det kan være svært at tage hul på. Men snakken er meget vigtig, da det ikke er i orden, at det skal være på den måde hjemme hos dig.
Måske kan I gå en tur sammen, hvor du fortæller hende, hvordan du har det? Og du kan starte med at fortælle hende, at du skal fortælle hende noget, der er svært. Og at det er rigtig vigtigt, at hun lytter på dig og tager dig alvorligt.
Jeg tror også, det vil være godt for dig og din mor, at I laver noget sammen. Det kan godt være svært at få sat i gang, når ikke man rigtig har det godt. Måske kunne du tage det først skridt og foreslå din mor, at I én gang om ugen gjorde noget sammen i en periode. Det kunne være at gå en tur, tage i svømmehal, gå i bio, måske snakke om din far og se billeder fra den gang eller lave mad sammen til dine brødre, der så kunne komme og spise. Eller måske noget helt andet!
En god ting at gøre, når man skal til at øve sig i at få øje på hinanden, er at aftale, at man lige snakker om, hvordan ugen er gået.
Jeg kan godt forstå, hvis du synes det lyder lidt tosset, men jeg ved, at det er rigtig godt med sådanne regler, når man skal øve sig på, at nogle ting bliver anderledes i familien.
Hvis det hele er for meget for dig lige nu, kan du også starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111 og snakke med en voksen, som sidder klar der.
De bedste sommerhilsener fra BørneTelefonen