Brev
Har det svært
Hej
min mor har fået en ny kæreste og det har jeg det rigtig svært ved.
Vi plejede at hygge os og mig og mine søskende plejede at sove inde ved min mor. Men efter hun blev kæreste med ham har hun forandret sig selv meget
hun er blevet meget mere sur og jeg må ingenting nu
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11 år
Det lyder som om, du har en god mor, der holder meget af dig og dine søskende. Du skriver ikke, hvor lang tid din mor har haft sin nye kæreste? Men jeg kommer til at tænker på, om din mor ved, hvordan du har det? Og hvad med dine søskende? Kan I sammen tale om, hvordan I har det?
Jeg tænker på, om du mon kan finde noget af det mod, du har brugt til at skrive herind, til at fortælle din mor hvordan du har det? Måske kunne du og dine søskende sammen tale med din mor? I kunne sige til hende, at I savner at lave ting sammen med hende. Og at I er kede af, at I ikke mere må sove sammen med hende, når I har brug for det. Måske har jeres mor været lidt for optaget af sin nye kæreste, og har brug for få at vide, at hun har forandret sig, og at I savner jeres "gamle" mor.
Hvis du synes, det er for svært at sige til din mor, kan du vise dit brev til din mor. Eller også er der måske en, som kender din mor rigtig godt, du kan tale med? Og så kan du måske få hende/ham til at hjælpe dig med at tale med din mor bagefter.
Hvis du har brug for at tale mere, er du også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til vores chat. Her er rådgivere, der gerne vil lytte og hjælpe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen