Har det svært

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Hvor er det godt, du skriver ind og fortæller det ligeud, hvordan du har det derhjemme. Jeg kan godt forstå, det påvirker dig meget, at dine forældre skændes og er meget sure. Jeg håber, jeg kan komme med nogle idéer til, hvad du kan gøre.

Du skriver, det er ekstra hårdt lige nu pga. coronasituationen. Du har ikke mulighed for at tale med dine venner, og jeg tænker, at dine forældre sikkert også er ekstra presset. Det kan føre til endnu flere skænderier. Det lyder til, at din søster også er påvirket af situationen. Hun reagerer ved at slå og sparke dig. Måske er det hendes måde at komme ud med sine frustrationer?

Du finder dig i rigtig meget og sidder tit bare på dit værelse og græder og ryster. Det må være rigtig ubehageligt. Det er vigtigt at få sat ord på, hvad der fylder, og derfor tænker jeg på, om du har prøvet at tale med dine forældre om, hvordan det påvirker dig, at de skændes, er sure og råber? Jeg ved, det kan være en rigtig svær samtale at tage hul på, måske fordi du er bange for, at de bare bliver endnu mere sure.

Er der mon tidspunkter, hvor dine forældre er glade og i godt humør? Det kunne være et godt tidspunkt at fortælle dem, hvordan det påvirker dig, når de skændes og råber. Jeg ved, det kan være svært at skulle sætte ord på overfor sine forældre. En måde til at få gang i snakken kunne være, at du skriver ned, hvad et godt og trygt hjem er for dig. Så kunne I derudfra få talt om, hvad I hver især kan gøre, så I får talt bedre sammen.

En anden måde kan også være at vise dem dit brev, du har skrevet herind – og mit svar. Jeg ved fra andre børn og unge, at det kan være en god indgang til en svær snak.

Lige nu er det svært for dig at få talt med dine venner, når I ikke må ses. Jeg tænker dog på, om det kunne det være en mulighed at ses udenfor med en af dine venner. Det kunne være til en gåtur. Eller I kunne ringe sammen? Det kan nemlig være rigtig rart at dele det med nogen på ens egen alder. Det kan være, din ven oplever det samme derhjemme. Så vil I sammen kunne tale om, hvad der er svært og hjælpe hinanden til at se situationen med andre øjne.

Fortsætter jeres skænderier, er det også en mulighed at få hjælp af kommunens børne- og familie-afdeling. Her kan I få hjælp f.eks. af en rådgiver, som taler med jer som familie, og hvordan I sammen kan ændre de måder, I taler til hinanden på. Måske kunne det være en god idé at få dine forældre med på, at familierådgivning ville være en hjælp til at få det bedre sammen.

Alle kommuner tilbyder gratis rådgivning. Dvs. at du kan ringe til dem og fortælle dem om din situation, og så vil de kunne se, om de har et tilbud, der kan hjælpe jer. De har nemlig pligt til at hjælpe, når nogen i en familie ikke trives. Du kan læse mere her.

Jeg håber mit svar har hjulpet dig et skridt videre på vejen og givet dig nogle ideer til, hvordan du kan få talt med dine forældre, så I kan få det bedre. Du er altid velkommen til at kontakte os på 116 111 eller på sms eller chat. Her sidder der altid en voksen parat til at hjælpe dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.