har det så svært !!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M

Tak for dit brev. Jeg bliver imponeret over, at du har taget mod til at skrive brevet. Jeg kan forestille mig, at det ikke har været så let. Det fortæller mig, at du har en styrke, som kan være med til at hjælpe dig til at få det bedre.

Det er godt, din mor forstår dig og kan se, at hun og din far ikke altid har været der for dig. Din mor kan jo desværre ikke lave om på det, der er sket. Derfor er det rigtig godt, at du nu får noget hjælp og nogen at fortælle om dine følelser.

Jeg forstår på dit brev, at det, der har været svært i dit og din families liv, har stået på i noget tid. Derfor kan det også komme til at tage noget tid, før du får det bedre. Prøv at tænke på det på den måde: du har i en lang periode været i noget, der har været svært. Nu skal du i en længere periode mærke forståelse og andre gode følelser, før din krop kan falde til ro.

Jeg tænker på, om det kan være en hjælp for både dig og din psykolog, hvis du viser ham eller hende dit brev? Det beskriver nemlig på sådan en fin måde, hvordan du tænker om det, der er sket. Og om dine følelser af at være spærret inde i dig selv. Jeg er i tvivl om, om du stadig cutter? Og ved psykologen, at du har gjort det og måske stadig gør det? Ellers synes jeg, det er vigtigt, at du fortæller det, så du kan få hjælp til at stoppe.

Det er rigtig godt, du har din psykolog. Men det kan også være rart at tale med nogle, som man har et andet forhold til og ser oftere end en psykolog.

Kan du forestille dig nogle voksne, som du kunne tænke dig at tale med? Det virker som om, du kan tale med din mor? Men måske vil det være rart at tale med nogen, som ikke er en del af de svære oplevelser. Det kan fx være en lærer, en træner, en voksen i en klub, en venindes mor eller en helt anden. Kender du den følelse af lethed, man kan få, når man kan dele det svære med andre. Måske kan det være med til, at du føler dig mindre spærret inde i dig selv.

Hvis du har lyst, kan du ringe til BørneTelefonen og se hvordan det føles, at tale med nogen. Her kan du også få hjælp til at komme videre med ideerne fra brevet, hvis du kan bruge dem.

Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke

Kærlige tanker og knus fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.