Brev
Har det meget svært derhjemme
Hej
Jeg er en dreng på 14.
Jeg kommer fra Kina og man skulle tro det var dejligt.
Det er lige blevet sommer og mine venner bader og alt det der.
Men jeg er bare hjemme. Mine forældre forstår stadig ikke at jeg er Teenager og det giver mig en masse problemer.
Da jeg var 11 kunne jeg godt lide at spille computer, og mine forældre tror stadig jeg er optaget. De tror hver gang jeg åbner min computer så spiller jeg. Alle dem fra min familie siger at jeg er Ubrugelig.
Siden jeg kommer fra Kina skal jeg også lærer kinesisk og det er meget svært især nu når jeg er 14. Nu er det også sommer og jeg bliver tvunget til at lave kinesisk omkring 6 timer hver dag. Mine forældre kontrollere mig. De tager min oplader så jeg ikke kan bruge computeren i mere end 1 time og 30 minutter.
Jeg syntes bare jeg ikke kan holde det ud mere. Jeg har selvmordstanker hver dag. Min ryg gør ondt og jeg tror fordi jeg sidder ned alt for meget for at lave kinesisk. Jeg har også prøvet a spørge min lære men hun siger bare: “Det går nok”.
Hvad skal jeg gøre?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 14 år,
Det kan indimellem være svært at vokse op med forældre, der kommer fra en anden kultur. Ligesom du beskriver, har de måske en anden opdragelsesform end den, der er dér, hvor man vokser op. Det kan være svært fordi, at man som ung rigtig gerne vil være en del af den kultur, som man vokser op i.
Jeg er sikker på de fleste børn og unge ville have det som dig, hvis de var i din situation. Og jeg ved, at der er mange andre børn og unge, der oplever det samme som dig.
Det lyder som om, at du har prøvet at tale med dine forældre og din lærer om det, hvilket er rigtig godt. Det lyder desværre bare ikke som om, at de forstår alvoren i det.
For som du beskriver det, er det ret alvorligt og vigtigt, at det ændrer sig.
Det lyder som om, at dine forældre isolerer dig fra dit sociale liv. Og det er ikke ok. Dine forældre kan bestemme det meste, fordi du er under 18 år. Nogle af de ting, som de bestemmer, gør de måske fordi, at de tror, at det er den bedste måde at passe på dig. Men som du beskriver, får du det rigtig skidt. Det er vigtigt, at ens forældre hjælper én, hvis man ikke trives og de må ikke tale grimt til dig, som du beskriver.
Det er ok at ens forældre stiller krav og bestemmer de fleste ting ting. Men der er nødt til at være plads til, at man også kan have et socialt liv med sine venner. Du har ret til at blive lyttet til, så dine forældre forstår, hvordan du har det.
Jeg tror, at det er vigtigt, at dine forældre ved, hvad det gør ved dig. At du har selvmordstanker og ondt i ryggen. Mon de er klar over det?
Jeg tænker, at det måske også kunne være en god idé at tale med en anden voksen om det. Måske en kammerats mor/far, eller en anden voksen som du føler dig tryg ved. Hun/han ville måske også kunne tale med dine forældre om, hvor meget det påvirker dig at leve, som du gør nu.
Du skriver, at din lærer siger, at det nok skal gå. Men som lærer har han/hun pligt til at hjælpe sine elever, hvis ikke de trives. Så jeg synes faktisk også, du skal prøve at tale med læreren igen og fortælle, hvor slemt du faktisk har det. At du har brug for hjælp. Det kan også være, at dine forældre har brug for hjælp til at passe bedre på dig.
Hvis ikke du har lyst til at tale med læreren om det, kan du også gå til skolens psykolog eller vejleder og tale med ham/hende om det. Han/hun vil også kunne hjælpe dig. Hvis ikke du ved, hvor skolens psykolog holder til, kan du spørge på kontoret.
Hvis du ikke oplever, at der er nogen, der lytter til det du siger og taget det alvorligt, så kan du ringe ind til os. Her kan du tale anonymt og gratis med en rådgiver om, hvordan vi ville kunne hjælpe dig.
Du lyder som en god og klog dreng, der er god til at mærke efter. Hold fast i det. Det er ikke meningen, eller okay, at du har det, som du har det lige nu. Men at ændre det alene, kan være en for stor opgave.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Mange hilsner fra
BørneTelefonen