Har brug for lidt hjælp…

Hej!

Jeg skriver fordi jeg har det meget svært lige for tiden.

Det hele startede faktisk på en måde for 3 år siden, hvor mine forældre blev skilt.

Da de blev skilt mistede jeg mange af mine venner, fordi jeg begyndte ikke at komme i skole osv… Men nu har jeg det så bedre igen og har fået nogle venner.

Men når jeg er nede i skolen føler jeg mig kedelig, klam, mærkelig og dum. (er meget særligt sensitiv) Men lad os nu komme til det der fylder mest i mit liv lige for tiden. For lidt over et år siden begyndte jeg at se op til nogle piger der dengang gik i 7. Klasse, jeg ved ikke hvad det var, for jeg er ikke læsbisk, og jeg har ikke lyst til at kysse dem. Det var/er virkelig vildt at jeg kan se så meget op til nogle piger! Hvad er der galt med mig? Det tog efterhånden over min hverdag, de piger skulle smile til mig, de måtte ikke være venner med mine venner, for så følte jeg de ikke kunne lide mig.

Nu har jeg det egentlig stadig sådan, og de er begyndt at lægge mærke til det. Der er en pige lad os bare kalde hende A. Nå men A har fået en spiseforstyrrelse og er blevet helt virkelig tynd! Er meget bekymret for hende og jeg føler at hun ikke skal være alene, så jeg er begyndt at sulte mig selv… 🙁 Ved ikke hvad der er med mig, men jeg har bare ikke været sulten de sidste 4 dage. Har ikke spist andet end en portion havregrød (kastede 1/3 af det op lige efter) og en gulerod som jeg prøvede på at kaste op.

Jeg har også nogle problemer med mine forældre og venner. For det første har jeg to super gode veninder som jeg skal vælge mellem. De kan åbenbart ikke være sammen alle 3. Det går mig bare på, fordi jeg kan se hver gang jeg skal vælge en, bliver den anden såret og sidder alene. De andre fra klassen tror det er mig der holder den anden veninde udenfor. Men det er egentlig fordi hun ikke gider at være sammen alle 3.

Men så har jeg også noget andet der fylder lige for tiden. Det er at min far og hans kæreste prøver at få et barn, imens de lyver over for mig og resten af min familie om at de ikke prøver på noget:(

Men jeg føler at den eneste måde at få hjælp fra mine veninder, pigerne fra 7 nu 8. Klasse og min familie på er at begynde at sulte mig selv… :C Det er så dumt af mig, men jeg har brug for et kram og et knus.

Nåh ja, så idag var jeg hos en af mine veninder som ikke jeg ikke går i skole med. Jeg kender hende egentlig ikke så godt. Men da jeg så kom hjem til hende havde hendes far købt dunots. Jeg startede egentlig bare med at sige at jeg ikke var sulten, samme tid med at jeg rødmede og blev bange. Men så sagde min veninde at vi bare kunne tage en alligevel. Så sagde jeg pludselig genert for første gang “Jeg har problemer med mad, ved ikke hvad er med mig. Jeg har lige haft feber og er ikke helt på toppen” Det var en virkelig ubehagelig oplevelse. Fik det virkelig dårligt med mig selv… Kan bare ikke få det ud af hovedet nu. Det var nærmest pinligt:(

Har bare brug for hjælp! :(.

Hilsen S. 😀

En pige som fyldte 13 for et par uger siden.

Beklager jeg ikke kan finde ud af at sætte kommaer og stave. Har meget dårligt selvværd… Har også skrevet mange breve til BørneTelefonen før:D

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Det lyder til der sker rigtig mange forskellige ting i dit liv lige nu, som ikke er helt nemme.

Først vil jeg sige at det er godt gået af dig, at du har fået nogle venner. Det fortæller mig at du er god social og trives med at være i selskab med andre. Det er vigtigt at have andre mennesker i sit liv, også når man ikke har det så godt.

Jeg tror, det er normalt at se op til andre. Især hvis de er lidt ældre. Der er bestemt ikke noget galt i at se op til nogen. Men det skal helst ikke gå hen og overtage og styre ens hverdag på en måde, så du ikke kan tænke på andet. De piger er sikkert rigtig søde. Men det er du også. Så måske kan du se om du kan finde en balance i, hvordan jeres venskab skal være. Det skal være ligeværdigt og jævnbyrdigt, så ingen føler sig over eller under andre. Du er lige så sød og interessant som de er. Husk det. Og så tror jeg at når man er glad for sig selv på den gode måde, så kan andre mærke det. Man virker interessant og behagelig at være sammen med fordi man hviler i sig selv. Så en ret gode måde at danne venskaber på er at være glad for den man er, det man står for og hvordan man ser ud. Det er ikke altid nemt. Men prøv dig lidt frem. Tænk over dine gode egenskaber. Hvad er det du særligt kan lide ved dig selv - det kan være mange ting. Og skab/opsøg situationer hvor de kan komme til udfoldelse.

Jeg er glad for du er ærligt, når du skriver, at du er begyndt at sulte dig selv. Det er jo en ret alvorlig ting. Men jeg synes der er ting i dit brev, der tyder på du godt ved det. Og at du ønsker at tale med nogen om det. Jeg synes det er super flot, at du fik sagt højt at du har et problem med mad til din veninde. Det er ikke pinligt, men bare virkelig godt gået. Du har sagt det højt en gang. Så tænker jeg, at du kan sige det højt til nogen igen.

Jeg synes det er vigtigt du får fortalt nogen om, at du kommer til at sulte dig selv. Hvem af de voksne du har i dit liv kunne være god at tale  eller skrive med? Din mor, far, andre i familien, en veninde og måske hendes mor eller en god lærer? Eller en helt anden? Hvis du taler med din far kunne du også tale med ham om, hvordan du har det med, at han og hans kæreste prøver at få et barn. Måske ved han ikke hvordan du går og har det. Du kan måske og sige til ham, at du trænger til et kram og et knus...

Hvis du ikke helt ved hvordan du skal få sagt hvordan du har det. så kan du vise dette brev eller skrive en sms. Det gør det nogen gange nemmere at få en snak i gang.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser