Har brug for hjælp.

Jeg aner ikke hvordan jeg skal starte dette brev. Tror at jeg vil lege at det er en dagbog, da jeg tror at det bliver lette at skive om.

Kære Dagbog.

Nu er det gået endnu en dag i mit helvede, som jeg vil sige at livet er. En ond drøm der bare skal overstået. Man vil gøre alt for af forsvinde fra denne verden. Hver gang der er nogen som begynder af skære i sig selv, og bare venter til et godt tidspunkt at begå selvmord.

Jeg tror at jeg vil gøre det på min fødselsdag. Da jeg ved af det vil blive en lorte dag, da min storebror skal værre med derhenne. Ham som svigtede mig, den eneste person som jeg var tæt knyttede med, havde for travlt med af blære sig over det, vellykket liv som han havde. Hver gang han oplevede nogen fedt skulle han fortælle det, jeg ved ikke om man bare ikke kan se på mig at mine tanker kun begår selvmord,

jeg længes kun efter af gøre dette liv forbi, jeg vil ikke gennem gå at blive mobbet mere, blive sparket, slået og spyttet efter at personer fra min skole. Jeg har ingen venner. Da de begyndte af tro på alle de rygter om at jeg sælger mig selv. I mine øjne var de ikke rigtigt venner.

Allerhelst ønsker jeg at der er nogen der ville kunne komme til af se igennem mig, se at mit smil bare var en facade, Så behøvede jeg ikke af lyve over for mine forældre at alt var i den skønneste orden.

For ærligt jeg har gjort alt. Jeg dækker altid mine lår om sommeren, da de ikke skal se alt den selvskade jeg har lavet på mig selv. Alle de grimme ar. Jeg længes efter af få noget hjælp.

Kærlig Hilsen

Pigen der vil ha hjælp før det er forsendt.

Pige
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver herind, når du har det så svært. Det er flot, at du tør række hånden ud og bede om hjælp. Det viser, at du er en handlekraftig pige, der gerne vil ændre din situation.

Det lyder som om, at du har været udsat for nogle grimme ting, som ingen bør udsættes for. Jeg tænker derfor, at det er helt forståeligt, at du har det så dårligt og har svært ved at overskue dit liv. Du skriver også, at du har gjort alt, så jeg kan godt forstå, hvis det hele virker lidt håbløst lige nu.

Men der er hjælp at få, og du har allerede taget det første skridt ved at skrive herind og bede om hjælp. Det er rigtig flot. Jeg tænker på, om du mon også har bedt andre om hjælp? Når man har det så skidt, at man går rundt med selvmordstanker og skærer i sig selv, er det vigtigt, at man taler med nogen om det og fortæller andre, hvordan man har det. Er der mon nogle voksne, du kunne snakke med? Dine forældre, en lærer, en moster, en nabo eller en anden voksen, du har tillid til? Du skriver, at du ville ønske, at andre kunne se igennem dig og se, hvordan du har det. Det kan andre mennesker desværre ikke altid, heller ikke selvom de er tæt på dig, og man måske tænker, at det burde de kunne. Måske bliver du nødt til at fortælle dem, hvordan du har det? Du kan evt. vise dem dit fine brev, hvor jeg synes, du rigtig fint beskriver, hvordan du har det.

Du skriver også, at du lyver overfor dine forældre om, at alt er i skønneste orden. På BørneTelefonen snakker vi med mange børn og unge, som ikke har lyst til at fortælle deres forældre, at de ikke har det godt, fordi de er bange for at gøre dem kede af det. Er det mon også sådan, du har det? Jeg tænker dog, at forældre altid gerne vil vide, hvordan deres børn har det, også selvom det måtte gøre dem kede af det. Jeg er sikker på, at forældre altid gerne vil gøre det bedste for deres børn. Jeg tænker også, at det må være hårdt for dig at gå rundt alene med alle dine tanker og følelser. Du behøver ikke skjule det for andre. Jeg er sikker på, at der er en eller flere voksne tæt på dig, der rigtig gerne vil hjælpe dig, hvis du fortæller dem, hvordan du har det.

Når du bliver behandlet på den måde i skolen, skal du også vide, at dine lærere har ansvaret for, at det ændrer sig og bliver bedre. Der er ingen, der må behandle dig på den måde, og skolen skal have en antimobbestrategi, som tager hånd om den slags. Har du mon talt med en lærer om, hvordan du bliver behandlet i skolen?

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Hvis du har mod på det, er du altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på tlf: 116111. Du kan evt. give rådgiveren ID nummeret på brevet, så du ikke behøver at fortælle det hele igen.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Mange kærlige hilsner fra Børnetelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.