Brev
Han ødelægger min familie
Kære børnetelefonen.
Jeg bor sammen med min mor, min papfar og de børn de har fået sammen. Mine søskende og jeg har ikke samme søskende.
Min familie har gode og dårlige tider, men det er skjældent at der kan være en hel god uge.
Min pap far er ikke til stede i familien, han har en kort lunte, han skælder ud og han snakker grimt.
Han kan sige ting som “I er handikappet”, “Du er også bare dum”, “I fatter ikke noget”, “Ik spild min tid” og meget andet.
Han bliver hurtigt sur, og når han er sur kan han finde på at slå.
Det værste jeg har oplevet selv, det var da jeg var 11 og jeg belv beskyldt for at stjæle i skolen. Han troede ikke på at jeg ikke havde gjordt det, så han satte mig under den kolde bruser i 5 minutter.
Selvom det er mange år siden, så kan jeg stadig huske det og det går mig stadig på.
Min yngste lillebror er han meget efter, han kalder ham handikappet og slår ham nærmst hver gang han har gjordt noget forkert.
Bagefter siger han ting som: ” det er din egen skyld, at jeg gjorde det her” og “du får mig til det”.
Han truer også med at smide ham og min anden lillebror ud af huset og siger tit: “jeg er træt af dig og jeg er træt af at du bor her”.
Han truer også med at smide dem på komunnen, så han ikke længere skal have dem hos os.
Det går dem alle på, virkelig meget og det kan mærkes.
Jeg er bange for hvad der skal ske i fremtiden, og om en af mine søskende en dag vil give op på livet eller sådan.
Min mor siger at min papfar skal stoppe, men hun gør ikke andet ved det som sådan.
Jeg føler bare ikke det er rigtig opdragelse, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Det påvirker mig i hverdagen, og jeg føler at jeg burde gøre noget.
Men jeg ved ikke hvad der vil ske, hvis jeg for eksempel siger det til min lærer.
Problemet er at jeg tror min papfar er vokset op på samme måde, så han kan ikke se det er forkert.
Han har også stramme regler om hvad vi må, for eksempel må ingen af os have sociale medier, man må ikke gå til fester, sove sammen, gå med stramt tøj, være ude efter klokken 6 og han bestemmer hvem vi må være sammen med.
Det er møj irriterende, men hvad kan jeg gøre ved det?
Føler det skal stoppe, men vil ikke have at mine søskende og jeg skal smides på kommunen… ):
Kh mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Hvor er det godt, du skriver ind og fortæller om, hvad der sker hjemme hos dig. Du er virkelig god til at sætte ord på dine mange tanker og følelser omkring, hvordan du har det. Og jeg håber, jeg kan give dig lidt hjælp til, hvad du kan gøre.
Du er en meget omsorgsfuld søster, der bekymrer dig for dine små brødre. Du skriver, at du burde gøre noget ved det, og det gør du også ved at skrive herind. Det er første skridt på vejen til, at I får noget hjælp til dig og familien.
Først og fremmest er det vigtigt, du ved, at det ikke er okay, at din papfar hverken slår, truer eller taler grimt til dig og dine søskende. Og det er aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du og dine søskende føler jer trygge.
I Danmark har alle børn nemlig ret til at være trygge derhjemme og blive behandlet godt af deres forældre/papforældre. Det er alle forældres ansvar at passe godt på deres børn og sørge for, at de bliver behandlet med respekt.
Du skriver, at din mor forsøger at sige til ham, at han skal stoppe, men så gør hun ikke mere ved det. Måske er din mor bange for, hvad han kan finde på? Jeg tænker på, om du har fortalt din mor omkring dine oplevelser, og om hvad det gør ved dig? Måske kunne I stå sammen omkring det, hvis I fik talt om det. Jeg ved, det kan være en svær snak, men du kunne vise hende dit fine brev, du har skrevet herind – og mit svar.
Du har selv overvejet at sige det til en lærer. Det er en rigtig god idé og godt tænkt. Måske er der en lærer, som du er særlig glad for og tryg ved? Igen kunne du vise brevet – og mit svar, og på den måde vil din lærer få et godt indblik i, hvad der sker hjemme hos dig.
Du er i tvivl om, hvad der vil ske, når din lærer får viden omkring det. Det er sådan, at din lærer har pligt til at hjælpe dig, når han/hun får viden om, hvordan du og dine søskende bliver behandlet derhjemme. Din lærer skal sørge for, at du og familien får hjælp fra kommunen.
Din papfar truer med at smide dine søskende på kommunen, og du skriver også selv, at du ikke vil smides på kommunen. Jeg kan godt forstå, du er bliver utryg ved kommunen, når det er noget din papfar truer med. Men du skal vide, at kommunen netop skal hjælpe børn og familier, der ikke har det godt. Og kommunen hjælper hele familien. Det er deres opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis dig og din familie. Og du har ret til at blive hørt og sige din mening.
Måske er du også bange for, at tingene vil blive værre, når kommunen får det at vide. Det kan fx være, at du er bange for, at din papfar vil blive meget sur. Fortæl den voksne fra kommunen, hvis du er bange. Så skal de finde en måde at passe på dig og dine søskende på. Så der ikke sker jer noget.
Det er også en mulighed at få hjælp fra BørneTelefonen til at kontakte kommunen. Det kalder vi en bisidder. En bisidder kan, udover at hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen, også tage med til møder. En bisidder kender til dine rettigheder og hjælper med, at de bliver overholdt. Du har nemlig ret til at blive passet på og lyttet til. Det er gratis at få en bisidder. Du kan ringe anonymt ind og høre mere om bisidder på 116111 eller læse mere her: Bisidder
Jeg synes, du viser en enorm styrke ved at skrive herind. Det viser mig, at du er stærk og klar på at gøre dit til at få tingene til at blive bedre hjemme hos dig. Det du oplever er slet ikke i orden, og det er meget vigtigt, at du får hjælp af nogle voksne. Derfor håber jeg også, at du kan bruge disse råd.
Du er altid velkommen til at kontakte os igen. Du kan også ringe til os på BørneTelefonen på 116 111, eller via SMS og chat. Her sidder altid en voksen parat til at hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen