Brev
Hader når bonussøskende kommer på besøg
Hej BørneTelefonen
Min mors kæreste og hende bor sammen, hvor jeg også bor.
Kæresten har to børn, som kommer hver evig eneste weekend og er der hver anden ferie. Det betyder altså at de også skal være der i denne ferie (vinterferien) men jeg hader det virkelig. Jeg har selv en bror og ham og ‘drengen’ spiller videospil hele natten, og råber og løber rundt i huset så jeg bliver vækket midt om natten.
Jeg er meget punktlig omkring hvor meget søvn jeg får og har i forvejen svært ved at falde i søvn, så det er noget der kan gøre mig så ked af det og frustreret.
Alle har ondt af børnene, fordi deres mor fik tæsk af hendes kæreste, og selvfølgelig synes jeg også det er synd. Men det virker som om at alt og alle bare skal være perfekte og glade, når de er der.
Når de er her, føles min ferie slet ikke som en ferie, men som at være på et børnehjem. for lige pludselig er vi ikke tre, men syv mennesker.
Jeg vil bare væk fra huset og bliver ofte så trist, at jeg bare tuder når jeg får at vide de kommer. De er ikke onde og de holder sig mest for sig selv, men jeg føler ikke jeg kan være mig selv og bare rende rundt i nattøj og jeg føler heller ikke jeg kan hygge med min mor om aftenen, hvilket er noget jeg i forvejen alligevel savner.
Jeg prøver at sige til mig selv, at jeg sagtens kan gå rundt med nattøj og give min mor et kram foran dem uden det er mærkeligt eller pinligt, men alligevel kan jeg ikke. Min mor fortæller dem mange gange at drengene skal være stille, men engang imellem vågner jeg alligevel op kl 1 om natten, fordi de råber.
Jeg vil bare gerne være ok med de er her, for de forsvinder jo ikke bare. Og så stadig føle at jeg kan sove, hygge og være mig selv når de også er der.
Kæresten er desuden i forvejen trykket af hele situationen med hans eks-kone der fik tæv, så ved ikke om det er det bedste tidpunkt at sige det på.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 15 år.
Tak for dit brev. Hvor er det godt at du skriver til Børnetelefonen. Du er meget velformuleret og god til at beskrive din situation. Du fortæller, hvordan det er at bo hos dig og hvordan det er at være dig i din ‘store familie.
Det fylder meget for dig med din bonus familie. Det er meget naturligt at det er anerledes når man er en sammenbragt familie. Man kan sige at man lever på forskellige måder men i det samme hus. Nu ved jeg ikke hvor længe det har været sådan, som det er nu. Men jeg kan høre at det fylder meget for dig at tingene er, som de er. Du savner ro og nærvær med din mor. Hvilket er helt forståeligt.
Jeg tænker på om du har snakket med din mor om det? Det lyder til at din mor og dig har en tæt relation. Du fortæller at du savner at kunne være dig selv og at hygge med din mor. Jeg tror at hvis du fortæller din mor det, så vil hun gerne være opmærksom på det. De fleste forældre vil kun deres børn det bedste.
Din bonus familie er en stor del af dit liv. Og i øjeblikket er de ikke så positiv en del af dit liv. Jeg kan høre på den måde du beskriver deres situation at du er meget opmærksom på hvordan de har det da de har været udsat for noget ubehageligt. Du er meget omsorgsfuld og opmærksom på dem og vil ikke være til besvær. Men det er vigtigt at du får passet på dig selv i din familie. Der skal også være plads til dig.
Jeg synes at du skal snakke med din mor og fortælle hende om hvordan du har det. Du kan evt. spørge hende om I skal have en ‘mor og datter’ dag hvor I får hygget og talt sammen?
Hvis det ikke er  så nemt at tale med din mor, kan det være at du kan tale med andre voksne omkring dig. Det kan være at du har en bedstemor, en moster eller onkel som du er fortrolig med, som kan hjælpe dig med at snakke med din mor.
Jeg synes at du lyder til at være meget omsorgsfuld og betænksom for de mennesker, der er omkring dig. Men det er vigtigt at du for passet på dig selv også. Og så skal du vide at alle børn i danmark har ret til at blive passet på og føle sig trygge. Det er de voksne ansvar at sørge for at børn har det godt.
Jeg ønsker det bedste for dig.
Kærlig hilsen Børnetelefonen.