Brev
Hader mit liv jeg kan ikke matematik
Hej børne telefon?
Jeg er så sygt ked af det
jeg går i 5 klasse og kan kun plus og kan kun tælle til 69 jeg sidder og tid græder lige nu og har så ondt i hjertet
jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre mere
jeg har prøvet og er blevet kaldt fatsvag fordi jeg ikke kan noget matematik og jeg blev simpelthen så ked af det og jeg blev rigtig sur på den person der sagde det og det kunne personen ikke forstår men det er noget der er sket for lang tid siden
men jeg ved ikke hvad der sker for mig
når vi har matematik fryser jeg helt vildt meget og jeg ødelægger min bog
idag kom jeg til at strege alt ud i den ene side og rev den af
jeg blev så dårlig og ked af det over jeg ikke kunne noget matematik jeg var lige ved at græde og jeg ved at min matematik lære gøre alt for at få mig til at blive bedre til det men det hjælper ikke hun laver tavle undervisning til 24 børn pga vi er 27 men tre af dem har svært ved matematik og laver deres eget og jeg er en af dem men vi kan ikke få hjælp pga læren laver tavle undervisning
jeg blir så ked af det fordi jeg oven i købet har det så svært for tiden
jeg føler mig alene i skolen og tænker på alt det der er sket for i mit liv og jeg er flyttet skole bare så i ved det
jeg skal snart til at begynde til sygolo?
Jeg har det så dårligt at jeg får lyst til at komme på børne hjem pga vi skændes meget der hjemme for tiden os?
-S
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
1000 tak for dit modige og ærlige brev.
Det første jeg kom til at tænke på, da jeg læste dit brev, er hvor godt du skriver og staver. Så selvom jeg virkelig godt kan høre, at du er meget ked af at matematikken driller, så virker det som om, du er langt foran med at stave og skrive.
Det lyder rigtig godt, at du skal starte hos en psykolog. Jeg tænker, at det måske kan hjælpe dig at få talt om, hvordan du har det. Både i forhold til matematik og derhjemme.
Når du skriver om din oplevelse med matematik, lyder det som om, du lukker helt ned. Det kan være, dig og psykologen kan finde ud af, hvorfor du lukker helt ned og lukker af for at lære matematik?
Din matematiklærer lyder sød og god. Det lyder som om, hun rigtig gerne vil hjælpe dig, men pga. de mange elever er det svært. Det lyder også som om, du rigtig gerne vil lære matematik?
Så hvis alt var muligt, hvad tror du så kunne hjælpe dig til at lære matematik? Det kunne måske være en hjælp med en ældre elev, der kunne hjælpe dig? Eller måske kan man få nogle sjove spil til computer eller iPad, der måske ville gøre det sjovt og lettere at forstå matematik? Måske kunne du tale med din lærer, om der var nogen muligheder for, at du kunne få hjælp fra andre end hende.
Du skriver ikke så meget om hvad der sker hjemme hos dig lige for tiden. Men jeg kan godt høre, at du ikke har det godt derhjemme lige nu.
Når man ikke har det så godt derhjemme, kan det godt være svært at lære noget nyt. Jeg tænker derfor, at det bliver godt, at du får talt om noget af det, der fylder inden i dig. Det er godt med en psykolog, men hvis der er andre voksne, du har tillid til og lyst at tale med, kunne det nok også være en hjælp.
Det vigtigste når man skal lære noget nyt er, at man har lysten og viljen - det har du! Jeg tror virkelig, at mere ro og den rette hjælp kan gøre en kæmpe forskel for dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen