Brev
Hader mit liv
Hej
Jeg er en 14 årig pige.
Mine forældre blev skilt for et årstid siden. Jeg var lidt ked af det i starten, men synes hurtig at det var fedt. Ved det vil lyde underligt, men ja jeg elsker når jeg er hos min mor og mig, min mor og bror bare hygger. Det mega hyggeligt. Hver søndag siden de blev skilt havde vi aftalt at spise mad sammen, for at mine forældre stadig var gode venner osv. Nu synes jeg de begyndt at blive meget gode venner. De begyndt at kysse ismu, gå ture sammen og bare lidt for gode venner. Og jeg prøver faktisk lidt at holde øje med dem.
For et par dage siden havde jeg så en snak med min far, hvor han sagde alt muligt med at de har snakket meget sammen og kan mærke de savner hinanden, men at de føler jeg holder øje med dem. Jeg sagde bare hvad og lad som om det slet ikke passet, men det gør det. Dig som læser dette vil nok tænke det da fedt hvis dine forældre finder sammen igen, men neeej ikke for mig. Og der sp meget jeg vil sige, men ingen vil forstå mig. Og sådan et brev her er kun lidt af mine tanker.
Ved ærligt ikke hvad jeg skal gøre??? Er mega ked af det gele tiden, men ingen må vide det😔😔 hader bare mit liv
Jeg synes også hver gang min far er hos min mor eller omvendt så de ligeglade med mig og min storebror. Jeg bare bange for at miste min mor – altså ikke bugstaveligt men sådan at hun ikke har så meget tid til mig, som når de er skilt. Jeg har sovet meget sammen med hende, spillet spil og bare hygget, det vil bare blive noget andet hvis vi blev én familie igen😭
Hjælp mig!! En eller anden😪😪
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg forstår godt, at det er en svær situation for dig. Det er rigtig godt du skriver ind til BørneTelefonen, selvom det kan være svært. Det kan føles forvirrende, når ens forældre er blevet skilt, men måske er ved at finde sammen igen. Jeg vil prøve at give dig nogle råd til, hvordan du får det bedre i den svære situation du står i.
Du skriver i dit brev, at du faktisk synes det var fedt at dine forældre var blevet skilt. Så havde du mere tid til at hygge sammen med din mor og din bror. Du skriver også, at når dine forældre er sammen med hinanden, er de ikke så opmærksomme på dig og din bror. Måske du er bange for, at den hyggetid med din mor forsvinder, hvis dine forældre finder sammen igen? Det kan jeg sagtens forstå, må være en ubehagelig tanke.
Din far har prøvet at snakke med dig om situationen. Men måske du har følt, han var lidt irriteret ved at sige, at du måske “holder øje med dem”. Derfor turde du måske ikke fortælle om dine følelser?  Måske det kunne være en god idé, hvis dine forældre vidste, hvorfor du er bange for, at de finder sammen igen? Du kunne for eksempel vise dem dit brev til BørneTelefonen og mit svar til dig?
Måske det er rarest at snakke med din mor alene? Eller din far alene? Det kan også være, at der er en helt anden voksen, der ville være god at snakke med. Måske en i din familie eller en god ven af familien, din lærer eller en helt fjerde? Det skal være en voksen du stoler på. Den du fortæller dine tanker til, kan måske hjælpe dig med at fortælle dine forældre om dine følelser?
Det kan være, at når dine forældre kender til dine bekymringer, kan I lave nogle gode aftaler. Så du ikke er så bekymret længere. For eksempel kunne I aftale, at dig og din mor havde en pigedag en gang i mellem. Hvor I kunne spille spil, tage i biografen eller bare hygge derhjemme sammen. Så du stadig er sikker på, at du ikke “mister hende” helt.
Det kan også være at du får lyst til at snakke mere med BørneTelefonen om din bekymringer og tanker om dine forældre. Du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller chatte med en af vores rådgivere. Der kan vi nogle gange bedre komme med præcise forslag til, hvad du kan gøre, og du kan fortælle os, om vores råd er hjælpsomme, eller om du har brug for nogle andre forslag.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen