Hader mit liv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Jeg forstår godt, at det er en svær situation for dig. Det er rigtig godt du skriver ind til BørneTelefonen, selvom det kan være svært. Det kan føles forvirrende, når ens forældre er blevet skilt, men måske er ved at finde sammen igen. Jeg vil prøve at give dig nogle råd til, hvordan du får det bedre i den svære situation du står i.

Du skriver i dit brev, at du faktisk synes det var fedt at dine forældre var blevet skilt. Så havde du mere tid til at hygge sammen med din mor og din bror. Du skriver også, at når dine forældre er sammen med hinanden, er de ikke så opmærksomme på dig og din bror. Måske du er bange for, at den hyggetid med din mor forsvinder, hvis dine forældre finder sammen igen? Det kan jeg sagtens forstå, må være en ubehagelig tanke.

Din far har prøvet at snakke med dig om situationen. Men måske du har følt, han var lidt irriteret ved at sige, at du måske “holder øje med dem”. Derfor turde du måske ikke fortælle om dine følelser?  Måske det kunne være en god idé, hvis dine forældre vidste, hvorfor du er bange for, at de finder sammen igen? Du kunne for eksempel vise dem dit brev til BørneTelefonen og mit svar til dig?

Måske det er rarest at snakke med din mor alene? Eller din far alene? Det kan også være, at der er en helt anden voksen, der ville være god at snakke med. Måske en i din familie eller en god ven af familien, din lærer eller en helt fjerde? Det skal være en voksen du stoler på. Den du fortæller dine tanker til, kan måske hjælpe dig med at fortælle dine forældre om dine følelser?

Det kan være, at når dine forældre kender til dine bekymringer, kan I lave nogle gode aftaler. Så du ikke er så bekymret længere. For eksempel kunne I aftale, at dig og din mor havde en pigedag en gang i mellem. Hvor I kunne spille spil, tage i biografen eller bare hygge derhjemme sammen. Så du stadig er sikker på, at du ikke “mister hende” helt.

Det kan også være at du får lyst til at snakke mere med BørneTelefonen om din bekymringer og tanker om dine forældre. Du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller chatte med en af vores rådgivere. Der kan vi nogle gange bedre komme med præcise forslag til, hvad du kan gøre, og du kan fortælle os, om vores råd er hjælpsomme, eller om du har brug for nogle andre forslag.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.