Hader min søster

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Det var godt du skrev, for jeg kan læse, at dit forhold til din søster fylder meget for dig. Dit brev viser, at du gerne vil prøve at ændre jeres forhold til hinanden, og situationen hjemme i familien.

Jeg kan godt forstå, at du ikke synes, at din søsters opførsel over for dig, er okay.  Det lyder som om, at du føler, at hun ikke respekterer dig. Du skal vide, at du ikke er alene, men at mange søskende oplever det samme. Søskendeforhold går op og ned, og lige nu, lyder det som om dig og din søster er lidt langt fra hinanden. Måske der også er en del år mellem jer?

Jeg kan læse, at du har snakket med dine forældre om dit forhold til din søster. Det synes jeg er rigtig godt, selvom du måske selv føler, at det ikke har ændret på situationen.

Dine forældre er en ligeså stor del af familien, som dig og din søster, og I er alle sammen med til at skulle skabe et rart hjem at være i. Derfor synes jeg også, at du skal blive ved med, at fortælle dine forældre, hvordan du har det med din søster.

Du kan måske fortælle om nogle af de situationer, som du er god til at beskrive i brevet her?

F.eks. om at du ikke synes, at det er okay, at hun får lov til at sove på dit værelse, og brase ind, uden at have banket på. Det kan for nogle, være lettere at skrive et brev, end at sige det højt. Hvis du hellere vil det, kan du sige til dem, at du har et brev, som du gerne vil have, at de læser, når de har god tid, da det er et vigtigt brev.

Hvis du har mod på det, så synes jeg også, at det kunne være en ide, hvis du fortæller, eller skriver et brev til din søster, omkring nogle af de situationer, hvor hun gør dig ked af det, eller hvor du føler at hun er ligeglad med dig?

Det kunne også være en ide, hvis I holdt et familiemøde sammen, hvor I kunne snakke sammen om, hvordan I gerne vil være en familie? Her kunne I snakke om, hvordan I hver især synes man skal snakke til hinanden, og måske lave nogle regler i huset, hvor alle bliver set og hørt.

Det kunne også være, at I kunne arrangere at lave nogle flere ting sammen som familie? Måske I kunne tage på nogle ture sammen ud af huset, f.eks. gå ture eller museum, eller lave nogle ting derhjemme, f.eks. lave mad sammen, eller se en film alle sammen. Du og din søster mangler måske at være fælles om noget, og få nogle gode oplevelser sammen, så I kan få et stærkere forhold.

Du har allerede vist stor styrke, ved at skrive herind, og åbnet op om dit forhold til din søster.  Du har også vist, at du har haft mod til at snakke med dine forældre, og gerne vil ændre på situationen. Jeg tror på, at du vil kunne få et bedre forhold til hende. Selvom din søster måske ikke altid viser det, så tror jeg, at hun holder af dig.

Jeg håber, at du kan bruge mine svar til noget. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen, eller ringe ind på 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.