Hader min far, mere end noget andet.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Det er godt, du skriver hertil for at få råd, for jeg kan godt høre, at forholdet mellem dig og din far er rigtig dårligt for tiden.

Jeg kan dog ikke helt læse ud af dit brev, hvor alvorligt, det er med din far. Derfor giver jeg dig to råd -  så håber jeg, du kan bruge et af dem.

I første omgang tænker jeg, at den måde din far opfører sig på, kan være et udtryk for, at han er usikker på, hvordan han skal hjælpe dig. Nogle forældre har meget svært ved at håndtere, at deres børn har det svært – og deres bekymring og usikkerhed ender med at komme ud som vrede eller frustration. Det er bestemt ikke i orden – men måske er det sådan, det er med din far?

Det kunne derfor være rigtigt godt, hvis din far tog med, når du snart skal til lægen. Så kunne han høre en fagperson fortælle, hvad der hjælper dig, og hvad der gør dit OCD bedre eller værre. Samtidig vil lægen kunne give jer nogle råd til, hvordan I bedst støtter hinanden i familien, nu hvor både du og din mor er præget af OCD.

Kunne du tage en snak med din mor om muligheden for at tage din far med til lægen? Det lyder nemlig til at du har en god støtte i hende.

I dit brev skriver du dog også, at din far kan få din mor til at få det mega dårligt, at han ødelægger din søvn, at han nyder andres smerte og at gøre folk bange. Det bekymrer mig. For det er selvfølgelig ikke i orden. Når du samtidig også skriver, at du mest af alt har lyst til at fordufte – så tænker jeg, at I har brug for at få noget hjælp i familien.

Derfor vil jeg opfordre dig til at tale med nogen uden for familien. Det kan fx være en lærer eller sundhedsplejersken på skolen. Det kan også være en nabo eller din venindens mor… En som vil kunne hjælpe dig med at få noget hjælp til jeres familie.

Du kan også altid kontakte din kommune. Alle kommuner har anonym rådgivning, hvor man kan fortælle om de problemer, man har – og høre om den hjælp kommunen kan tilbyde. Det kan fx være familieforløb eller samtaler med en familiebehandler. Du finder telefonnummeret på din kommunes hjemmeside.

Jeg ved godt, at det kan være svært at få fortalt, hvordan man har det - men jeg fornemmer, du er en stærk pige, for dit brev har en meget stærk tone. Og så tænker jeg, at den store forståelse fra din mor og dit mod til at skrive til os også kan give dig styrke til at få taget hul på den her snak om din far. Du kunne som en hjælp bruge dit brev og mit svar til at snakke ud fra.

Hvis tanken alligevel er for uoverskuelig for dig, kan du starte med at ringe til Børnetelefonen og få en snak med de voksne, der sidder klar til at snakke.

De bedste hilsner fra Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.