Hader min familie

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Det er aldrig okay, at de voksne slår børn, og det er derfor heller ikke i orden, at din far slår dig. Det er ulovligt at slå børn i Danmark, og hvis der er andre voksne som ved, at du bliver slået, så har de faktisk pligt til at gøre noget for at stoppe det. Det kan fx være at ringe til jeres kommune og fortælle det.

Når man bliver slået og kritiseret, kan man godt blive rigtig ked af det og mange børn kan få en følelse af, at det er dem, der er noget galt med.  Sker det mon også, at du får den følelse? Det er aldrig din skyld, at du bliver slået af din far og det er vigtigt, at der er nogle voksne som hjælper dig med at få det stoppet.

Det lyder som om, at din mor også godt ved at din far slår dig, men at hun ikke gør noget ved det. Mon der er nogle andre voksne, som ved at du bliver slået der hjemme og at din far drikker hver dag og er ubehagelig? Måske kan du snakke med dem, og bede om deres hjælp?

Det lyder som om, at du har nogle gode veninder, siden du godt kunne forestille dig at bo hos dem. Mon en af dine veninder har en mor eller en far som du føler dig tryg ved og som du kunne fortælle om de ting, der foregår hjemme i din familie? Det kan også være, at du måske har en lærer i skolen, der er god at snakke med. Måske din klasselærer?

I dit brev virker det som om, at du ikke er bange for at sige tingene højt til dine forældre. Jeg tænker derfor på, at du måske også kan finde modet til at sige tingene højt til en anden voksen? Hvis det er svært at få det sagt, kan du også vise den voksne, det brev som du har skrevet herind og måske også svaret. Jeg synes i hvert fald, at du får forklaret rigtig godt i dit brev, hvad det er det du bliver udsat for derhjemme.

Hvis du har brug for, at der er en voksen som hjælper dig med at få kontakt til kommunen og som også kan være med til dine samtaler med kommunen og støtte dig i at få fortalt det du gerne vil, så er der også mulighed for at du kan få det der hedder en Børnebisidder. Du kan ringe til os og høre mere om det, men du kan også gå ind læse mere om det her: http://www.børnetelefonen.dk/bisidder

Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig til at finde ud af, hvad du kan gøre.

Kærligste hilsner og tanker til dig BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.