Brev
Hårdt med skilsmisse :/
Jeg har det virkelig svært med skilsmisse, mine forældre har været skilt i over et år nu, men smerten gør stadig virkelig ondt. Jeg græder vær nat og tænker på de gode minder. Har i nogen god råd til mig, jeg kan virkelig ikke leve sådan her mere… 🙁
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år,
Hvor er det godt at du skriver til BørneTelefonen. Jeg vil hjælpe dig så godt jeg kan og komme med nogle råd, som du forhåbentlig kan bruge.
Jeg kan forstå på dig, at dine forældre er blevet skilt for over et år siden, og at du stadig er ked af det. Det er helt naturligt, at man bliver ked af det, når éns forældre bliver skilt og den følelse kan vare ved meget længe fordi man i virkeligheden bare ønsker at de kunne finde sammen igen, så at man kunne blive en familie.
Men sådan er det desværre ikke altid. Mange forældre bliver skilt fordi de bare ikke er glade sammen mere, og måske er det så bedre, at de er glade hver for sig. Det kan føles enkelt at sige, men være svært at forholde sig til. Især når man er den, der er “fanget” lige i midten og jo altså var godt tilfreds dengang de var sammen.
Så det er helt ok, at du stadig er ked af det. Skilsmissen kan føles som en sorg, og en sorg skal bearbejdes og det kan tage lang tid. I virkeligheden handler det jo ikke om at glemme de gode minder, men at finde et sted indeni hvor de kan bo, men på en måde hvor de ikke længere gør dig ked af det. Giver det mening?
Uanset hvad så tør jeg garantere at elsker de dig og også ønsker, at se dig glad igen. De ved godt, at du er ked af det pga. den skilsmisse, som de alene tog en beslutning om. Så måske de også har dårlig samvittighed, og ikke helt ved, at du stadig har brug for at tale om det?
Har du fortalt dine forældre om hvor ked af det du er? Måske kan det hjælpe hvis du taler med dem igen. Du kunne evt. vise dem brevet. Sammen kan I måske få talt ud om hvordan situationen er i dag og finde frem til hvordan du kan blive glad igen og tale om, hvordan I kan skabe nye gode minder I jeres liv?
Måske er der også en anden voksen, som du kender og har tillid til og som du kunne tale med. Din klasselærer eller en bedsteforældre? Det hjælper, at få sat ord på de tanker og følelser, som du går rundt med. Måske du har en ven, hvor forældrene også er skilt? Det er altid godt at finde nogle der har oplevet noget lignende. På den måde er man mindre “alene”.
Det kan måske også hjælpe dig, hvis du læser nogle af brevene hér på BørneTelefonen fra andre børn og unge, som har forældre der også er blevet skilt. Du kan finde flere eksempler ved at klikke her.
Du er også meget velkommen til at ringe ind på BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder søde voksne der er klar til at hjælpe dig. Du kan også chatte eller sende en sms.
Jeg sender dig et stort knus, og håber at du får åbnet op for en voksen tæt på dig så du stille og roligt kan få det bedre og finde en måde at arbejde med sorgen over skilsmissen på.
KH
BørneTelefonen