Brev
Hår på kroppen
Kære brevkasse
Jeg er en pige/menneske/person på 16 år og har svært ved at forstå mig selv og min krop. For ikke også at sige mit samfund og min kultur.
Jeg fylder snart 17(her til sommer) og føler at jeg er ved at træde ind i de voksnes rækker. Jeg er dog stadig kun en teenager og alt virker stadig så forvirrende.
Nå men nu til mit første problem: min krop har fulgt med min alder og jeg synes selv jeg ligner en på 16 snart 17 år. Jeg har bryster og hofter. Alt er fint med min vægt og jeg klager ikke. Men omkring hårvækst og hvad der er socialt rigtig har jeg det lidt svært. Jeg føler nemlig ikke det store for at barbere mig selv over alt. Jeg har normalt hårvækst både under arme, ben og i mit skød. Jeg gider bare ikke følge alle de skønhedsidealer og normer der er i dag. Fx. Går jeg heller ikke med makeup (jeg synes jeg er smuk som jeg er, og at alle er smukke på deres egen naturlige måde. *sagde hun uden at lyde som en dum ko*)
Alle mine veninder synes det mærkeligt. Og de barbere sig over alt og kommer tons af makeup i ansigtet. Jeg synes det skræmmende at se dem. Fordi den måde de udstråler på (den måde mange piger/kvinder udstråler på) er som om de ikke ser deres naturlige side som tiltrækkende. Og som om man er en fiasko hvis man ikke er det.
Som om det at ha hår på kroppen er for maskulint og kvinder ikke er skabt til det. Det er de/vi jo lige så meget som mænd er! Ellers havde vores skaber jo ikke skabt os sådan. Jeg føler mig både maskulin og feminin og jeg ved ikke hvordan min omgangskreds og mine omgivelser kommer til at se på mig hvis jeg afslører det. Jeg er virkelig bange og nervøs. Og jeg ved det latterligt for hvad andre tænker eller siger om mig bør ikke påvirke mig som person. Jeg vil være et selvstændigt menneske med meninger og ikke være bange. Men det er jeg bare stadig og det svært at vænne sig af med.
Mit andet problem er hår på hovedet. Jeg vil så gerne barbere mig skaldet. Min mor mener det ville se grim ud til mig og har derfor sagt nej. Hvilket jeg synes er latterligt fordi hun så dømmer mig på mit udseende og ikke mine værdier som menneske. Jeg vil selv bestemme mit udseende(min frisure, mit tøj og om jeg barbere ben eller ej!) Men hun mener modsat. Jeg bestemmer selv tøj (dog er hun ikke bange for at sige til hvis hun ikke kan lide det) og jeg barbere ikke ben og har aldrig gjort det (så det fint med hende). Jeg spurgte hende en dag om det ville være anderledes med hvis jeg var dreng (om jeg så måtte barbere mig skaldet) og der blev hun bare sur. Men vi kender begge to svaret(at hvis jeg var dreng ville jeg ikke ha noget problem). Jeg spurgte efterfølgende om hvorfor det var anderledes med min bror som godt måtte ha kort hår og der begyndte hun bare at ignorere mig. Jeg føler ikke hun acceptere mig. Og sådan har det været længe. Så for lidt over et år siden fik jeg en septum piercing som hun havde sagt nej til. Hun var meget sur/rasende. Men jeg følte for første gang at jeg var mig selv. Hvilket jeg lige siden har prøvet at arbejde efter. Altså være mig selv mest muligt samtidig med at jeg respekterer at jeg ikke er 18 og ikke bestemmer over mig selv endnu.
Jeg har brug for hjælp til at finde ud af sagerne.
Vh den behåret tøs på 16 år.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 16 år,
Jeg tror, at rigtig mange der læser dit brev, vil kunne genkende dine beskrivelser af, hvor forvirrende det er at være i gang med at udvikle sig fra at være teenager til at blive ung voksen. Og hvor mange konflikter, der kan være med ens forældre undervejs. Du har beskrevet det virkelig klart!
Du har fuldstændig ret i, at kropsbehåring er naturlig. Og havde det været i ’70’erne, så havde de fleste tænkt, som du gør nu. Men havde det været i ’50’erne, så havde ubarberede dameben/armhuler været noget, man rynkede på næsen af. Moden skifter – Selvom menneskekroppen er den samme.
Du har også ret i, at samfundet ser forskelligt på, hvad der er ok for hhv. drenge/mænd og piger/kvinder. Mindre nu end i ”gamle dage”, men stadig uretfærdigt og stærkt begrænsende. For begge køn.
En del af det med at udvikle sig fra barn, til teenager, til voksen, er netop, at den slags ting bliver synlige for en. Udfordringen er, at finde ud af hvordan man selv kan passe ind i det samfund og den verden man er en del af, og samtidig være den man er.
Hvor meget skal man tilpasse sig? Hvor meget skal man holde fast i det, der er vigtigt for en? Og hvad skal man gøre, når omverdenen ændrer sig? Eller når man selv ændrer sig, eller skifter mening?
Man får måske færre konflikter med omverdenen, når man tilpasser sig? Men så får man måske flere konflikter med sig selv? Og omvendt.
Du er helt tydeligt en stærk, sund og klog pige – Og ingen slipper for at føle usikkerhed eller være bange engang imellem. Det gælder hele livet. Faktisk er nogle af de tanker du gør dig, nogle af de samme tanker som filosoffer har gjort sig gennem århundreder.
Måske kan det hjælpe dig at læse i nogle af de debatfora, der diskuterer (intim)barbering/kropsbehåring, selvstændighed, køn og skønhedsidealer? Eller måske at læse lidt filosofi for begyndere? Du kan evt. spørge på biblioteket efter gode begynder bøger.
Det er desværre det tætteste, jeg kan komme på et svar eller et råd.
Udfordringen er din – og udviklingsarbejdet er dit. Du skal bare vide, at det er noget, alle oplever i forskellig grad. Og er man både klog og filosofisk anlagt som dig, så er udfordringen nok ekstra tydelig.
Så hold hovedet – med eller uden hår – stolt på dine skuldre!
Du finder din vej!
Knus, BørneTelefonen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.
Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.