Håbløst

Kære brevkasse

Jeg er skilsmisse barn og har været det i 6-7 år.

Min mor fandt en rigtig sød kæreste og flyttede ind hos ham næsten lige efter skilsmissen. Han har to børn, og de er også nogle gode pap søskende.

Min far derimod har haft mange forskellige kærester gennem årene, og det har været lidt stressende. Nu bor han ude på landet sammen med sin nuværende kæreste. Hende er jeg ikke så tæt knyttet til, og jeg har det faktisk ret så svært med hende. Jeg kan ikke rigtig lide hende, og det har skabt et behov for at kunne være mig selv et andet sted end hos min far og hende. Ude hos hende og min far kan jeg ikke føle mig hjemme OVERHOVED! Så når jeg endelig skal hjem til min mor, så har jeg ekstremt meget brug for at kunne føle mig hjemme. Så at min mor også har en kæreste og han har børn, er det blevet lidt svært at også bare at slappe af herhjemme hos min mor.

Nu føler jeg at jeg ikke kan være noget sted, for hvor end jeg er, er der ligesom også en pap familie der gør jeg ikke føler mig helt hjemme og afslappet. Håber i/du forstår. Hjælp,

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Tak for dit brev. Jeg tror desværre, at mange andre skilsmissebørn kan genkende nogle af de ting, du så godt har beskrevet i dit brev. De mange skift, hvor man rykker frem og tilbage. Forældrenes nye kærester (nogle gange mange skiftende), man også skal forholde sig til. Og deres børn – her er det godt at se, at du har fået et godt forhold til dine papsøskende. Alle har behov for at have et sted, hvor de kan være sig selv og slappe af. Alle har brug for at kunne føle sig hjemme. Jeg vil meget gerne hjælpe med nogle idéer til, hvad du kan gøre.

Har du dit eget værelse eller et sted, hvor du kan trække dig tilbage, når du er hos din far og hans kæreste og din mor og papfamilie? Og bliver det respekteret, at du ligesom alle andre har brug for at have et sted, der er dit? Måske har du det, men skal måske bare blive bedre til at bruge det? Eller måske har du det ikke – og så bør du snakke med din far og mor om dit behov for at have dit eget sted. Jeg tænker også, at din alder nu gør behovet for dit eget sted større, end det har været tidligere. Du er god til at skrive breve, så måske kunne du skrive et brev til dine forældre om, hvordan du har det?

I dit brev ser det ud som om, at din fars nye kæreste og dig er kommet skævt ind på hinanden. Måske skændes I? Måske føler du, at hun blander sig i ting, du ikke synes, hun skal blande sig i? Eller måske kommer du til at sammenligne hende med nogle af din fars tidligere kærester, som du havde det bedre sammen med – og måske savner lidt? Du behøver måske ikke være bedstevenner med hende, men jeg tror, det er vigtigt, at I får det bedre sammen. Det vil nemlig også gøre, at du vil få det bedre, når du er hos din far. Måske kunne du starte med at prøve at finde ud af, om I har nogle fælles interesser? Måske har hun som barn gået til noget, som du går til i dag? Måske havde hun de samme drømme for fremtiden, da hun havde den alder, som du har nu? Den nemmeste måde at få et bedre forhold til en anden på, er at snakke sammen. Og de her spørgsmål kunne måske starte en sjov og spændende samtale?

Jeg håber, du har fået nogle idéer til, hvordan du kan få snakket med dine forældre om det her. Og at du måske har fået lyst til at lære din fars nye kæreste bedre at kende. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier