Brev
Håbløs
Hej BB.. Jeg er en pige på 17 år og jeg har brug for hjælp.
Jeg er så småt ved at give op.. Jeg er gået igennem en del i mit liv og er ved at nå grænsen.
Jeg føler selv jeg ikke kan snakke med nogen om de ting der sker oppe i mit hoved, hvad hvis de dømmer mig eller tror jeg er sindssyg?
Jeg er som sagt gået igennem en del.. Jeg blev mobbet siden 6 klasse og har haft problemer siden.
Mine forældre er i en periode hvor de ikke selv kan finde ud af om de skal gå fra hinanden eller ej, min mor er sygmeldt pga en hjerneblødning og jeg gør mit bedste for at være der for hende. Men overskud har jeg ikke meget af.
Når jeg tager i skole skal jeg tage mig meget sammen for ikke at ”falde” foran en bil, tage nogle piller osv. Jeg vil gerne have denne smerte stopper.
Jeg er i tvivl om så mange ting, der får mig til at føle at det er lettere bare at stoppe det nu og her. Jeg har cuttet, brændt migselv og førhen prøvet at kvæle migselv..
Jeg er nået til det punkt hvor jeg kan mærke jeg har brug for hjælp, men jeg vil ikke kunne snakke med mine forældre om det på nogen måde. De vil ikke kunne tage det seriøst. De vil ikke kunne tage sig sammen til at hjælpe mig. Jeg er jo troldsalt 17 og burde kunne klare mig selv…
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.. jeg vil bare have en ende på det her…. hjælp..
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år.
Når jeg læser dit brev kommer jeg til at tænke, at du har været meget igennem når man tænker på, at du kun er 17 år.
Om man er 17, 35 eller 67 år kan der være tidspunkter i ens liv, hvor man har brug for hjælp. At turde at bede om hjælp er et tegn på styrke og ikke svaghed. Med de ting du allerede har været igennem tænker jeg, at du om nogen har brug for hjælp og støtte til at genfinde balancen og få dig til at mærke den styrke, jeg kan mærke når jeg læser dit brev.
Du skriver, at du ikke tror dine forældre ville kunne tage dig seriøst. Du fortæller ikke så meget om dit forhold til dine forældre, men alt det du skriver i dit brev tror jeg, de fleste forældre gerne ville hjælpe med, hvis de vidste hvordan deres barn virkelig havde det. Jeg kan godt se, at dine forældre måske ikke lige har fået øje på, at du har ondt i livet pga. deres egne problemer. Men husk det ikke nødvendigvis betyder, at de ikke vil hjælpe dig.
Hvis du ikke har lyst til at tale med dine forældre som det første er der også andre steder du kan henvende dig. Det kan være i rådgivningen hos www.selvskade.dk  Her er der rådgivere, der også gerne vil lytte og hjælpe.
Du lyder som en stærk, klog og selvstændig pige og måske derfor kan du føle det ikke er helt ok, at du ikke selv kan fikse, hvordan du har det. Der sker bare tit det, at når man går med tingene selv så vokser de. At kunne tale med nogen om hvordan man har det og kunne få andres hjælp til accept og nye handlemuligheder kan være en kæmpe hjælp. Vi skal ikke selv klare alt her i livet. Ligesom det kan være svært selv at løfte en tung sten, kan det være svært at løse de problemer man selv står i. Er man derimod flere til at få stenen løftet, går det meget lettere.
En måde at få hjælp til at løfte din sten kunne være at tale med nogen. Jeg ved ikke, hvem du har lyst til at starte med. Prøv om du kan mærke, hvem det ville være ok at tale med? Du kan vælge de steder du kan være anonym eller du kan vælge en voksen eller en god ven/veninde du har tillid til.
Du kan være anonym hos os, og også i en ungerådgivning som www.Headspace.dk er det også muligt at være anonym - i Headspace har du også mulighed for at komme ind og snakke med en rådgiver. Mon det vil være noget, du vil kigge på?
De store forandringer i livet starter med de små skridt. Du har taget det første ved at skrive herind. Det er modigt og godt gået.
Hvis du har brug for at vende din situation yderligere er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til vores chat.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen