Brev
Gravid med halvbror, abort?
Hej BT.
Jeg er en pige på 19
Da jeg blev 17 begyndte min far at se en kvinde. Kvinden havde en søn på min alder – kalder ham K.
Mig og K begyndte at kigge sådan lidt på hinanden. En dag hvor vi var selv hjemme havde vi så samleje, vi var begge enige om ikke at sige noget, og at vi begge var forelskede i hinanden.
For lidt tid siden havde vi samleje uden nogen form for beskyttelse, jeg har så taget en graviditetstets og den var posetiv.
Jeg har fortalt det til K og han vil beholde barnet, det vil jeg også.
Vi har sagt det til vores forældre og de vil holde det hemmeligt og have at jeg skal have en abort.
Vi vil gerne have en familie sammen en dag, og føler st vi begge er klar.
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år.
Det er helt klart dig, der bestemmer, om du vil have en abort. Du og K er heldigvis enige om det, og I vil gerne have barnet
Når jeres forældre råder jer til abort, er det måske, fordi de synes, I er for unge til at stifte familie allerede. Det er jo et stort ansvar, som varer resten af livet.
Men I vil begge gerne beholde barnet, og det er vigtigt.
De fleste kommuner har særlige forløb, som unge forældre følger. Måske er det også sådan i jeres kommune?
Jeg tænker på, om I har lyst til at kontakte Mødrehjælpen her: Mødrehjælpen Her er der rådgivere, der er rigtig gode til at tale med unge kærestepar som jer.
Det er ikke deres opgave at overtale jer til nogen beslutning, men de kan vejlede jer i forhold til jeres fremtid som kommende forældre. Måske kunne I have glæde af det.
Mange gode tanker og held og lykke fra
BørneTelefonen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.