Brev
Grænseoverskridende far
Hej Børnetelefonen.
Jeg ved ikke rigtigt hvor jeg skal begynde.. Jeg synes at min far er ret grænseoverskridende.
Fx. hvis vi ser film i sofaen sammen, lægger han sine hænder på mine lår, og når han skal sige godnat til mig, kravler han ovenpå mig, for at kysse mig på panden.
Han har skam lagt mærke til, at jeg ikke kan lide det. Jeg tror bare, at han mener, at han har ret til at gøre hvad han vil.
Jeg har før sagt til ham, at han skal holde op med at smække mig i røven hele tiden, (især når vi har gæster) men da jeg sagde det, blev han virkelig vred.
Når min far er sur, kan han finde på at sige mange virkeligt dumme ting. Han sagde at jeg skulle holde mig langt væk fra ham, hvis jeg ikke kunne tåle noget, der kun var kærligt ment. Jeg blev virkelig såret, og tør ikke rigtig at sige ham imod længere.
Han sagde også, at jeg er hysterisk. Er jeg det?
Vi har altid været en enormt tæt familie, med en masse fysisk kontakt. Jeg tror ikke at han forstår, at jeg ikke vil have det mere.
Det går mig samtidigt virkelig på nærverne, at han ikke kan acceptere at jeg er ved at have grænser, nu hvor jeg er kommet i puperteten.
I en periode var jeg ligefrem bange for at vende ryggen til ham, i frygt for at jeg skulle få endnu et klask bag i.
Jeg er begyndt at holde op med at svare igen. Han bliver så sur hver gang jeg gør det, og det vil jeg meget gerne undgå.
Jeg er bare træt af at please mine forældre hele tiden, af frygt for at de kommer til at sige noget dumt der kan såre mig.
Vil i ikke hjælpe mig?
Kh. pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 13 år
Du er ikke hysterisk. At sige fra, når ens grænser bliver overtrådt, er vigtigt. Det skal du fortsætte med!
Desværre lader det ikke til, at din far lige nu kan eller vil forstå, hvordan du har det. Derfor skal vi prøve at se, om du måske kan få ham til at forstå det på en anden måde. Her er et par ideer, som du måske har mod på at prøve:
Når man er teenager bliver man tit mere ”følsom” omkring sin krop. Og man får brug for ikke at være så fysisk tæt med sine forældre. Måske vil de far kunne huske, hvordan hans grænser også flyttede sig, da han kom i puberteten?
Du kan derfor fx sige: ”Far, kan du huske, hvordan det var at være teenager?” På den måde kan du starte en snak og måske komme ind på kærtegn. For det er faktisk helt almindeligt at have det på den måde, som du har. Altså at ting, der er ment kærligt, ikke længere opleves som kærligt, men mere som noget grænseoverskridende. I skal derfor finde en ny måde, at vise at I holder af hinanden på. En måde, hvor dine grænser ikke bliver overtrådt.
Du kan også overveje at skrive det i et brev til ham. Indimellem er det nemlig lettere at skrive, hvordan man har det end sige det direkte. Du kunne også vise din far dit brev hertil og mit svar. Nogle forældre er lang tid om at forstå, at deres barn er blevet ældre og derfor skal behandles anderledes. Det kan være en hjælp at blive mindet om det af en anden voksen som fx en rådgiver fra BørneTelefonen.
Det kan også være, at du har brug for hjælp udefra. Du nævner ikke din mor, men hun kunne måske hjælpe dig? Måske er det lettere at få hende til at forstå, hvordan du har det. Og så få hende til at tage en snak med din far. Mon det kunne være en ide?.
Jeg håber meget, du får talt med din far, og at han stopper. Du har ret til at sætte grænser. Det er din krop, og det er dig, der bestemmer. Husk det!
De bedste hilsner
BørneTelefonen