Grænseoverskridende far

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 13 år

Du er ikke hysterisk. At sige fra, når ens grænser bliver overtrådt, er vigtigt. Det skal du fortsætte med!
Desværre lader det ikke til, at din far lige nu kan eller vil forstå, hvordan du har det. Derfor skal vi prøve at se, om du måske kan få ham til at forstå det på en anden måde. Her er et par ideer, som du måske har mod på at prøve:

Når man er teenager bliver man tit mere ”følsom” omkring sin krop. Og man får brug for ikke at være så fysisk tæt med sine forældre. Måske vil de far kunne huske, hvordan hans grænser også flyttede sig, da han kom i puberteten?
Du kan derfor fx sige: ”Far, kan du huske, hvordan det var at være teenager?” På den måde kan du starte en snak og måske komme ind på kærtegn. For det er faktisk helt almindeligt at have det på den måde, som du har. Altså at ting, der er ment kærligt, ikke længere opleves som kærligt, men mere som noget grænseoverskridende. I skal derfor finde en ny måde, at vise at I holder af hinanden på. En måde, hvor dine grænser ikke bliver overtrådt.

Du kan også overveje at skrive det i et brev til ham. Indimellem er det nemlig lettere at skrive, hvordan man har det end sige det direkte. Du kunne også vise din far dit brev hertil og mit svar. Nogle forældre er lang tid om at forstå, at deres barn er blevet ældre og derfor skal behandles anderledes. Det kan være en hjælp at blive mindet om det af en anden voksen som fx en rådgiver fra BørneTelefonen.

Det kan også være, at du har brug for hjælp udefra. Du nævner ikke din mor, men hun kunne måske hjælpe dig? Måske er det lettere at få hende til at forstå, hvordan du har det. Og så få hende til at tage en snak med din far. Mon det kunne være en ide?.

Jeg håber meget, du får talt med din far, og at han stopper. Du har ret til at sætte grænser. Det er din krop, og det er dig, der bestemmer. Husk det!

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.