Brev
Gør det mig mærkelig..??
Hej..!!
Jeg hedder A, jeg er 11 år gammel
Min lillebror har CP (carebral perasse/ han er spastiker og sidder i kørestol)
Jeg oplever tit i offentligheden at folk stire som om vi er aliens, eller fisk med ben eller what ever. Jeg føler mig akavet og mærkelig
Jeg har også et virkeligt stort problem med skælsordet “spasser” jeg elsker ham og spasser bliver brugt som om man er dum og ingenting kan, men min familie har sgu kæmpet og iser min bror som er handicappet,
folk fra min gamle skole kaldte mig mærkelig, og at spasser var noget af det mest yk normale at sige
Aarrgghh, jeg ved bare ikke
Gør det mig underlig..??
Hilsner A
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære A,
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når nogen bruger ordet spasser. Jeg kan også godt forstå, at du ikke kan lide, når nogen stirrer, og at det får dig til at føle dig mærkelig og akavet. Rigtig mange mennesker føler sig dårligt tilpas, når andre kigger meget på dem. Jeg synes derfor slet ikke, du er underlig. Jeg tror, de fleste ville have det som dig.
At din bror er handicappet er noget, du desværre ikke kan ændre – selvom du sikkert gerne ville. Og hvor ville det dog være nemmere, hvis andre mennesker var mere søde og forstående over for dig og ham.
Desværre er andre menneskers blikke og skældsord nok noget, som du vil støde på flere gange. Det er selvfølgelig ikke i orden. Men mange mennesker ved ikke, hvordan de skal opføre sig, når de møder noget, de ikke kender.
Nogle gange synes folk, at noget er ‘mærkeligt’, hvis dét, de ser på eller hører om, ikke er noget, de kender så godt fra deres egen hverdag. Især når man er barn eller ung kan noget, man ikke er så vant til at se, virke helt underligt.
Nogle synes måske endda, at det er lidt sjovt og driller og siger ting, de har hørt andre sige, f.eks. ‘spasser’. Det handler tit om, at de ikke ved, hvad ordet betyder. De ved ikke, hvad det vil sige at have CP, og de ved ikke, hvordan det er at have en søskende eller et andet familiemedlem, der har det. De børn som stirrer og siger spasser ved måske ikke, hvor ked af det, de kan gøre dig.
Hvis du på nogen måde har mod på det, så kunne det måske hjælpe dig at fortælle dine klassekammerater, hvordan du har det med ordet spasser. Jeg kan nemlig godt forstå, at du ikke kan lide det ord.
Hvis andre børn kalder dig mærkelig i din skole, vil jeg foreslå, at du snakker med dine forældre om det. Har du mon allerede gjort det? Det er nemlig slet ikke i orden, at nogen siger sådan om dig. Måske har de brug for at vide lidt mere om, hvad det egentlig vil sige at have en bror med CP. Hvis du taler med dine forældre om det, kan de hjælpe dig med at snakke med dine lærere. Du kan også vise dine forældre og din lærer dit brev.
Måske vil det være rigtig rart at snakke med dine forældre under alle omstændigheder. Har du mon sagt til dem, at du føler folk kigger underligt? Og at du nogle gange føler dig mærkelig?
Hvis du ikke synes, du kan tale med dine forældre, er du velkommen til at SMS’e eller ringe herind til BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten. Vi vil meget gerne snakke mere med dig om det hele, hvis du har brug for det.
Jeg håber, du får talt med nogen om dine følelser, så du ikke skal gå alene med dem.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen