Gør det mig mærkelig..??

Hej..!!

Jeg hedder A, jeg er 11 år gammel

Min lillebror har CP (carebral perasse/ han er spastiker og sidder i kørestol)

Jeg oplever tit i offentligheden at folk stire som om vi er aliens, eller fisk med ben eller what ever. Jeg føler mig akavet og mærkelig

Jeg har også et virkeligt stort problem med skælsordet “spasser” jeg elsker ham og spasser bliver brugt som om man er dum og ingenting kan, men min familie har sgu kæmpet og iser min bror som er handicappet,

folk fra min gamle skole kaldte mig mærkelig, og at spasser var noget af det mest yk normale at sige

Aarrgghh, jeg ved bare ikke

Gør det mig underlig..??

Hilsner A

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære A,

Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når nogen bruger ordet spasser. Jeg kan også godt forstå, at du ikke kan lide, når nogen stirrer, og at det får dig til at føle dig mærkelig og akavet. Rigtig mange mennesker føler sig dårligt tilpas, når andre kigger meget på dem. Jeg synes derfor slet ikke, du er underlig. Jeg tror, de fleste ville have det som dig.

At din bror er handicappet er noget, du desværre ikke kan ændre – selvom du sikkert gerne ville. Og hvor ville det dog være nemmere, hvis andre mennesker var mere søde og forstående over for dig og ham.

Desværre er andre menneskers blikke og skældsord nok noget, som du vil støde på flere gange. Det er selvfølgelig ikke i orden. Men mange mennesker ved ikke, hvordan de skal opføre sig, når de møder noget, de ikke kender.

Nogle gange synes folk, at noget er ‘mærkeligt’, hvis dét, de ser på eller hører om, ikke er noget, de kender så godt fra deres egen hverdag. Især når man er barn eller ung kan noget, man ikke er så vant til at se, virke helt underligt.

Nogle synes måske endda, at det er lidt sjovt og driller og siger ting, de har hørt andre sige, f.eks. ‘spasser’. Det handler tit om, at de ikke ved, hvad ordet betyder. De ved ikke, hvad det vil sige at have CP, og de ved ikke, hvordan det er at have en søskende eller et andet familiemedlem, der har det. De børn som stirrer og siger spasser ved måske ikke, hvor ked af det, de kan gøre dig.

Hvis du på nogen måde har mod på det, så kunne det måske hjælpe dig at fortælle dine klassekammerater, hvordan du har det med ordet spasser. Jeg kan nemlig godt forstå, at du ikke kan lide det ord.

Hvis andre børn kalder dig mærkelig i din skole, vil jeg foreslå, at du snakker med dine forældre om det. Har du mon allerede gjort det? Det er nemlig slet ikke i orden, at nogen siger sådan om dig. Måske har de brug for at vide lidt mere om, hvad det egentlig vil sige at have en bror med CP. Hvis du taler med dine forældre om det, kan de hjælpe dig med at snakke med dine lærere. Du kan også vise dine forældre og din lærer dit brev.

Måske vil det være rigtig rart at snakke med dine forældre under alle omstændigheder. Har du mon sagt til dem, at du føler folk kigger underligt? Og at du nogle gange føler dig mærkelig?

Hvis du ikke synes, du kan tale med dine forældre, er du velkommen til at SMS’e eller ringe herind til BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten. Vi vil meget gerne snakke mere med dig om det hele, hvis du har brug for det.

Jeg håber, du får talt med nogen om dine følelser, så du ikke skal gå alene med dem.

De kærligste hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.