Brev
Glutenfri
Jeg er en 14 årig dreng med astma. Min astma er ikke spor slem. Jeg tager ikke dagligt medicin kun når jeg får det dårligt som er cirka 1 til 2 gange om måneden. Min mor fandt så på den ide at jeg skulle lade vær med at spise gluten fordi det måske kunne hjælpe. Det sagde hun da jeg var 11 tror jeg. Der gik et år hvor jeg spiste glutenfrit. Men da jeg blev 12 gad jeg ikke mere men jeg fortalte det ikke til min mor. Jeg har spist gluten lige siden. Jeg spiser det bare ikke her hjemme.
Jeg hader at spise gluten frit fordi det er så besværligt og lidt pinligt, fordi jeg er jo ikke rigtig algerisk. Men her for tiden når jeg er blivet lidt ældre begynder jeg at få dårlig fordi at jeg lyver for min mor, og gluten fri mad er også lidt dyrt.
Kan i hjælpe mig hvad jeg skal gøre?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14.
Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver herind. Det at lyve over for sine forældre, er aldrig godt. De er der jo for at passe på en. Så det er rigtig stort af dig, at du skriver herind og ønsker råd til, hvordan du kan gøre det rigtige.
Det at have astma er jo en betændelses-tilstand i lungerne som fx kan give åndenød, hoste og trykken i brystkassen. Jeg ved ikke om det er noget du oplever?
Nogle mener, at det at have astma kan skyldes, at man er allergisk over for noget bestemt mad. Når din mor vælger, at du skal spise glutenfrit, så gætter jeg på, at hun har haft en idé om, at det kunne hjælpe dig. Dine forældre skal jo passe på dig og det er helt sikkert det, din mor prøver.
Når du så har spist gluten alligevel, vil det måske kunne hjælpe din mor til at se, at det er ikke gluten der er grunden til din astma?
For hvis din mor går rundt og tror, at du har få anfald fordi du ikke spiser gluten, og du så spiser det alligevel, så bliver hendes hjælp lidt ligegyldigt. I forhold til astma som jo kan forværres, så er det ret vigtigt, at du fortæller din mor, hvordan du har det.
Hvis din mor er bekymret for, om der er noget du ikke kan tåle og som gør din astma værre, så kunne I måske snakke med lægen, om at få taget en allergi-test. Kunne det være en mulighed?
Du kunne jo fortælle hende, at du har prøvet at spise noget gluten og at du ikke mærkede forskel. Så kunne I måske sammen gå til lægen og se, om det kunne være noget andet?
Du lyder som en rigtig sød og kærlig dreng. Du bekymrer dig jo også om, at det faktisk koster mange penge at spise mad uden gluten. Så kunne du mon bruge den kærlighed og bekymring, som du har for dine forældre, til at kunne få snakket med dem?
Du kunne måske hjælpe din mor en dag, hvor hun står og laver mad. Eller hjælpe hende med at tage ud af bordet. Og så stille og roligt fortælle hende, at du har prøvet at spise gluten og det gjorde slet ikke nogen forskel på din krop. Og at du faktisk gerne vil forsætte med at spise gluten. Det lyder som om, at du bare gerne vil spise det som alle andre spiser. Og mon ikke din mor kan forstå det?
Det lyder til, at du er rigtig god til at mærke efter, hvad der er det rigtige for dig og hvordan du har det i din krop. Det er rigtig flot. Det er der ikke mange der kan.
Så jeg håber inderligt, at det lykkes for dig, at fortælle din mor hvordan du har det. Jeg forestiller mig, at det kan være rart, at du kan tale frit om hvordan du har det. Og det tror jeg på starter, når du får fortalt din mor hvilke følelser du har i dig.
Jeg håber inderligt det lykkes for dig. Jeg hepper på dig.
Mange tanker fra
BørneTelefonen.