Brev
Gider ikke min mor mere vil bare væk!!!!!!
Hej børnetelefonen.
jeg har et problem som jeg har haft i rigtig lang tid,
jeg ved det lyder underligt men jeg er begyndt virkelig at hade min mor,
det er sådan at hun hele tiden skal skælde mig ud over de mindste ting. hun er begyndt at gøre det hver dag, og jeg er godt træt af det.
Jeg har haft rigtig mange ting at tænke på her på det sidste,
jeg har haft mange problemer med min flirt men vi har løst det.
jeg synes bare at i mens jeg har haft problemer med ham, har jeg slet ikke kunne konsentrere mig i skolen, og har fået lave karakter, og min mor flipper over det.
jeg kan slet ikke snakke med hende om dette, for hun bliver sikkert bare sur, kan slet ikke snakke med hende om noget som helst. Jeg kan ikke klare hende mere!!
og hun tror altid det værste om mig, og når jeg fortæller hende noget så tror hun altid at jeg lyver,
jeg har virkelig lyst til at løbe hjemme fra og bo hos et pleje hjem eller børnehjem.
jeg håber i kan hjælpe mig
er meget ked af det!!
ps er 13 år gammel. 🙁
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du, Tak for dit brev. Jeg er ked af at høre, at du har det så dårligt med din mor. Derfor er det også rigtigt fint, at du skriver herind, så du kan få nogle råd til, hvordan det kan blive bedre.  Du skriver, at du har haft det dårligt med din mor længe, og at du føler at hun kun skælder dig ud. Det lyder til, at I ikke rigtigt får talt sammen, og det i stedet ender i skænderier. Er det mon også sådan, du oplever det? Der er mange teenagere, der oplever at have dårlig kommunikation med deres forældre, hvor de ikke føler sig hørt og forstået. Så det er helt normalt, at man kan føle, at man kommer længere væk fra sine forældre og måske kan komme til at føle, at man hader dem. En af grundene er ofte, at der sker mange ændringer i teenagerårene, hvor venner og kærester begynder at fylde meget, og forældrene træder mere i baggrunden. Nogle forældre kan opleve, at det er vanskeligt at finde ud af, hvor meget plads de skal give deres teenagebørn, og hvor mange grænser de skal sætte. De fleste teenagere har fortsat brug for, at deres forældre er der, og at de kan snakke med dem om de ting, der optager dem. Mon det er noget, du kan genkende?  Jeg tænker, at det er rigtigt vigtigt, at du får fortalt din mor, hvordan du har det, og hvordan du får det indeni, når hun skælder dig ud og tror, du lyver. Måske er hun slet ikke klar over, hvor meget det påvirker dig, og hvordan du oplever det. Hvordan vil det være at skrive det til hende i et brev? Nogle gange kan det være nemmere at skrive sine tanker og følelser ned, frem for at snakke om dem. Måske du også vil kunne skrive ned, hvordan du kunne ønske, at jeres kommunikation skal være? Jeg tænker, at det vil vise din mor, at du virkelig har tænkt over tingene og gerne vil gøre noget for, at det bliver bedre mellem jer. Hvordan lyder det? Jeg kan forestille mig, at din mor også er ked af, at jeres forhold er blevet som det er, og ønsker at I kunne have det hyggeligt sammen og have færre skænderier.  Nogle gange kan det hjælpe at tænke tilbage på, hvordan det var før i tiden. Lavede du og din mor mon noget sammen, som du var glad for? Nogle teenagere oplever, at det er rart at lave noget hyggeligt med en af deres forældre. F.eks. tage i byen og spise frokost eller gå i biografen sammen. Det kan være en måde at skabe nogle fælles oplevelser sammen og på den måde komme tættere på hinanden igen. Kunne det mon være noget, du kunne forestille dig at gøre med din mor? Jeg tænker, at det er vigtigt, at du taler med nogen om dine tanker og følelser, så du ikke går rundt med det hele alene. Du skriver også, at det går ud over din skole, når der er mange ting, der går dig på. Mon du kender en voksen, som du vil kunne snakke med? F.eks. en lærer, et familiemedlem eller en helt tredje? Jeg håber, du har fået nogle råd, du kan bruge.  Du er altid velkommen til at skrive til os igen, eller til at ringe til Børnetelefonen på 116111 og tale med en rådgiver. Det er anonymt og gratis. De bedste hilsner fra BørneTelefonen