Gider det ikke mere

Hej..

jeg er en pige på 13 år

Efter mine forældre blev skilt for 2 år siden, er min mor blevet vildt stresset, og lader alle hendes frustrationer gå ud over mig. Hun bliver hele tiden sur på mig, selv over de mindste ting (fx. hvis jeg ringer og spørger om hun kan hente mig, hvor end jeg er, kan hun blive sur over at jeg ringer og spørg hende)

jeg har nævnt for hende flere gange, at jeg synes det er træls, og at det ødelægger mit humør. men på en eller anden måde får hun det vendt om, så det ligepludselig er mig, der starter det hele..

jeg prøver at forklare hende stille og roligt, at det er hende som hele tiden bliver så sur, og råber af mig og alt muligt, men hun kan ikke forstå det, hun vil ikke engang prøve, sådan opfatter jeg det i hvertfald eftersom der ikke er sket den mindste forandring fra mig

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver, for jeg kan høre, at der er nogle ting mellem dig og din mor, som er lidt svært i øjeblikket. Jeg vil forsøge at hjælpe dig, så godt jeg kan.

Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart for dig, at du oplever, at din mors frustrationer går ud over dig, og at I bliver uvenner og råber af hinanden. Jeg synes, det er rigtig godt, at du har prøvet at sige det til din mor. Sejt, at du prøver, at gøre noget ved det, så I kan få det bedre! Din mor synes sikkert heller ikke det er rart, at I bliver uvenner og råber af hinanden…

Du skriver, at skænderierne mellem dig og din mor startede efter dine forældre blev skilt. Det er desværre meget almindeligt, at en skilsmisse er rigtig hård for både børn og forældre, og det kan sagtens have gjort din mor stresset og frustrereret. Det er vigtigt for mig at sige til dig, at hendes stress og frustrationer på ingen måde behøver, at have noget med dig at gøre. Det kan handle om alt mulig andet, men det kan desværre være dig, som det ender med at gå ud over, og det er selvfølgelig ikke rimeligt. Det er sikkert heller ikke din mors mening, at det skal gå ud over dig. Hendes overskud er måske ikke så stort i øjeblikket, og så skal der ikke så meget til, får man bliver frustreret eller vred. Så det ville være godt, hvis hun kan dele frustrationer og hvad stressen gør ved hende, med andre voksne - så hun kan være mor for dig - den mor, du kender fra før skilsmissen.

Selv om du skriver, at der ikke er sket den mindste forandring med dig, tænker jeg på, at skilsmissen også må have været hård for dig? For mange børn og unge, er det en stor omvæltning, når deres forældre bliver skilt. Mange bliver rigtig kede af det, og det kan gå dem meget på, så de også reagerer anderledes, end de tidligere har gjort. Nogle bliver måske hurtigere vrede, er mere sårbare eller andet. Kan du mon genkende det?

Jeg tænker på, at dig og din mor måske har brug for at tale med en 3. person om de konflikter, der kan opstå derhjemme. Hvis noget er gået i hårdknude, og man ikke føler, at man kan komme videre med det, kan det være godt, at få en anden person til at hjælpe sig med at løse det, så man kan få det bedre sammen. Hvad tænker du om det? Det kan være, at du har en moster, en sød lærer eller en anden voksen, som du tænker, kunne være god at snakke med. På jeres kommune, har I også mulighed for at få rådgivning - den er gratis og anonym.
Måske kunne du starte med at sige til din mor, at du synes I skulle snakke med én om, hvordan I kan få det bedre sammen, da du ikke synes det er rart at skændes, og at du tror, det er svært for jer, at løse det alene. Hvad tror du, at din mor ville sige til det?

Jeg tænker også på, hvor tit du ser din far, og om det kunne være en idé, at du måske var lidt mere hos ham, mens dig og din mor får løst de konflikter der er i mellem jer? Det kan også være dine bedsteforældre, du kan være lidt mere hos? Nogen gang kan det også hjælpe, at man kommer lidt væk fra hinanden. Tror du, at det kunne være hjælpsomt for jer?

Udover at få løst konflikter på en mere rolig måde, så kom jeg til at tænke på, om du og din mor laver noget sammen, som I synes er hyggeligt og rart? Sommetider glemmer vi at gøre de ting, som er rare og som kan 'luft' til jer begge. Det behøver ikke at være noget med ting der koster penge. Det kan fx være en fælles filmaften, en god lang gåtur sammen, fælles maddag - hvor I laver mad sammen, huske at give hinanden et kram hver dag og minde hinanden om, at betyder meget for hinanden. Vil det være idéer I kan bruge, så I kan være sammen om noget, der er rart og hyggeligt? Det med at give hinanden et kram, kan du måske begynde på, allerede i dag? Eller sige til din mor, at du gerne vil give hende et kram eller sige, at du trænger til et mor-kram. Jeg gætter på, at I begge har brug for et kram, og gerne et om dagen...

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at dig og din mor snart får det bedre sammen. Du er meget velkommen til at ringe ind til os på 116111, måske har du mere på hjertet, som du har brug for at tale med os om?

Mange kærlige hilsner fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.