Brev
Fraværende mor
Jeg er 16 år, (er en pige) og føler alting er meget svært, hårdt og udmattende fortiden. Jeg har virkelig brug for min mor. Men hun har aldrig tid. Hun har altid 1000 ting hun skal.
Hun arbejder altid, rigtig meget. Og skal altid starte nye projekter. Nu skal hun også til at arbejde i …. .
Jeg prøver tit at hentyde til at jeg ikke har det så godt, og jeg lidt måske har brug for at snakke om det. Men hun lytter ikke, hun snakker kun om arbejde og andre ting om sig selv. Det virkelig hårdt. Og gør mig meget ked af det.
Hvergang jeg prøver at sige hun har aldrig tid, siger hun bare sådan noget med at “du får jo lige hvad du vil havde, og andre børn får ikke så mange penge af deres forældre, og vi skal snart ud og rejse” og bla bla bla. Men det ligemeget. Når hun ikke lytter til hvad der forgår i mit liv.
Ved ikke helt hvad jeg skal gøre…
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16 årige pige
Du beskriver tydeligt den svære situation, du står i med en fraværende mor, der arbejder meget. Mon du bor alene med din mor, eller har du en far og søskende? Hvis du har det, så kunne det være, at de har det lidt på samme måde og oplever det samme som dig?
Selvom det på ingen måder er okay, så er det desværre ikke ualmindeligt, at mange voksne arbejder meget og derfor kan virke fraværende. Vi lever i et samfund hvor karriere fylder meget og det kan gå ud over familielivet. Du skal derfor vide at flere unge, ligesom dig, lever med en eller begge fraværende forældre.
Mon du har talt med nogle af dine venner om, om de oplever det samme med deres forældre? Det kan sommetider være lidt en trøst, at man ikke er den eneste, der har det sådan. Men det ændrer desværre ikke på det.
Du skriver, at du har prøvet at tale med din mor, men hun lytter ikke. Jeg tænker, at du skriver rigtig godt, så en mulighed kunne være at skrive et brev til din mor.
Vær ærlig i dit brev og beskriv, at du savner hende og har brug for hende i dit liv. At du er glad for de ting, men at du simpelthen savner hende og at du har brug for, at hun virkelig lytter til dig. At hun vil bruge tid sammen med dig. Du er 16 år og inde i en sårbar og udmattende periode. Det er fuldt ud forståeligt, at du har brug for en nærværende mor, der også er der i hverdagene og ikke kun når I er ude at rejse.
Mon det ville være en idé, som kunne få din mor til at lytte og bruge tid sammen med dig, udover rejserne? Ellers kunne der måske være en anden voksen, som du kunne tale med og støtte dig i at få talt med din mor. Er der en voksen, som du kan få den snak med? Måske nogen i familien, din lærer eller en anden, du har det godt med?
Har du brug for at tale med en rådgiver fra BørneTelefonen, så er du altid velkommen til at ringe eller smse til os på 116111 – det kan også være på chat.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen