Brev
Forvirring
Jeg lægger endnu engang søvnløs med tankerne kørende på fuld drøn. Jeg læser endnu engang det gamle brev i skrev til mig omkring mit problem. Endnu engang om det samme skriver jeg igen.
Min papbror og jeg har et virkelig mærkelig forhold. Jeg holder så meget af ham, og så endda kun efter et år. Vi har allerede været så mange ting igennem, og alligevel står vi her.
Som i skrev sidst til mig, så er jeg en pige med et varmt hjerte, som er meget hjælpsom, specielt overfor folk jeg holder af. Min mor vælger altid sin kæreste frem for mig, så som i også skriver, så føler jeg mig virkelig tilovers. Og som i endnu engang skrev, så lod det som at min papbror forstår det, og derfor giver mig præcis, hvad jeg trænger til. – nemlig omsorg og kærlighed. Jeg tror virkelig i har fat i noget.
Jeg tror ikke, det er en såkaldt forelskelse, bare tanken om at blive holdt af og elsket.
Når vi er i byen sammen, er det som om han kører et spil over for mig. Som jeg skrev sidst ’’siden den aften, hvor han lagde an på mig første gang, og jeg afviste ham, har han været virkelig kold over for mig, men når jeg så er kold over for ham, bliver han alligevel sur og begynder at flirte med mig igen”
Normalt er jeg en person, som virkelig kan læse hurtigt folk, men ham kan jeg virkelig ikke læse. Han forvirrer mig så meget. Det ene sekund er han virkelig flirtende, hvor det andet sekund sviner han mig til og er en idiot.
Specielt når vi er i byen sammen. Der leger han virkelig med mig.
Jeg starter altid med at lade ham være, for jeg ved aldrig, hvad humør han er i. Nogle gange begynder han at prøve få min opmærksomhed, fx ved at kaste isterninger efter mig. Jeg prøver at virke afvisende, men så bliver han alligevel sur. Når jeg så ikke er afvisende længere, og prøver at virke åben over for ham, bliver han igen sur og ændre sig. Når jeg så endnu engang er afvisende, begynder han igen med at få min opmærksomhed og gøre det hele godt igen.
Han forvirrer mig sådan, og jeg kan snart ikke klare det længere. Jeg har ikke sovet ordenligt i 3 uger nu, han kører rundt i mine tanker hele tiden.
Vi var til en byfest for nogle dage siden. Jeg havde prøvet og have en flirt, for netop og glemme mine tanker omkring min papbror, men det gik selvfølgelig galt. Jeg brød grædende sammen, og som altid var min papbror der for mig. Men det resulterede så også i, at vi næsten kyssede. Vores læber ramte hinanden, men lige i det vi skulle til at springe ud i det han havde prøvet så længe på, sagde han: ’’Jeg kan ikke.. Vores forældre er sammen’’.
Jeg har indset, at jeg har brug for hjælp. Jeg har brug for en at snakke om dette med, men jeg kender ingen, som jeg ved, jeg kan snakke med det om, netop fordi det er lidt et forbudt emne.
Jeg har gået til psykolog før uden held, men nu kunne jeg virkelig godt bruge en, som jeg ved altid vil være der for at lytte, men synes godt nok det er svært at komme ind i det system.
Jeg vil bare gerne have hjælp nu, jeg kan ikke mere, jeg vil væk herfra, væk fra alting. Hvorfor leve, når man alligevel hader sig selv og andre?
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18
Tak for dit brev og tak fordi du valgte at skrive igen. Jeg har fundet dit tidligere brev og svaret fra brevkassen, som jeg også har læst. Som du selv er inde på, er der nok noget tabu omkring kærlighed mellem papsøskende – og det kan måske gøre det ekstra svært at bede om hjælp?
Først vil jeg sige, at jeg er glad for, at du og din papbror er glade for hinanden og giver hinanden omsorg og tryghed. Det kan være en rigtig god ting, specielt hvis den forælder, der nu har fundet en ny partner kan komme til at overse deres børn i en travl hverdag.
Som jeg læser dit brev, er der specielt to ting, der går dig på og holder dig vågen om natten. For det første virker det ikke helt til, du endnu er afklaret med, hvilken type forhold du ønsker til din papbror. Og for det andet har du svært ved at læse ham og kan godt blive lidt forvirret over hans ”spil” med dig.
Jeg kan forestille mig, at det må være svært for dig at afklare hvilket forhold du ønsker til ham, når hans ”spil” samtidig forvirrer dig. Måske forvirrer ”spillet” dig så meget, at du i stedet for at tænke på, hvilket forhold, du vil have til ham, spekulerer på, hvilken type forhold han mon vil have til dig? Og det er kun ham selv, der ved det. Så måske kunne du prøve at fokusere på, hvad du selv vil, uanset hvad han gør i sit ”spil”? Så kan han bagefter finde ud af, hvilket forhold han ønsker til dig – for jeg tror også, at han er forvirret og ikke ved, hvad han vil.
Jeg tror, at hans ”spil” med dine følelser påvirker dig så meget, at det på en eller måde er nødvendigt at sige fra for at få det stoppet. Vil du kunne sige det direkte til ham – fx at du ikke bryder dig om, når han behandler dig dårligt? Måske kunne du også fortælle, at du er glad for ham og gerne vil have det godt med ham, men at han bliver nødt til at behandle dig ordentligt? Hvis det er for svært at sige direkte til ham, er det måske en mulighed at skrive et brev? For det lyder jo som om, at han også er meget glad for dig, og derfor tror jeg han vil stoppe med at gøre dig dårligt tilpas, hvis han bliver gjort opmærksom på det.
Jeg kan forestille mig, at du må gå rundt med en masse forskellige tanker, og at det kunne være rart at få noget hjælp til at få styr på dem. Her kunne en psykolog bestemt være en mulighed, du kunne overveje. Din store motivation for en forandring, tror jeg vil betyde positive resultater for dig. Der kan være nogle forskellige tilskudsmuligheder til psykologbehandling, som din praktiserende læge vil kunne fortælle mere om. Der kan også være mulighed for et kommunalt tilskud.
Jeg håber, du har fået nogle ideer, du har lyst til at prøve af. Hvis du har brug for flere ideer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen