Brev
Forviret og ked !
Kære børetelefonden
jeg er meget forviret pga. Min far og jeg er op og diskotere om at han ikke kan holde hvad han låver og vi står i en meget svær periode her for tiden og så ville jeg spørger om i havde nogle gode råd til hvordan jeg skal komme igennem det.
Håber i vil hjelpe mig så hurtigt så muhligt. På forhånd tak.
Knus krebsen med håb om hjelp.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære krebs
Tak for dit brev, hvor du skriver om dit forhold til din far. Du oplever, at du og din far diskuterer alting, og at han lover dig ting, som han alligevel ikke kan holde. Du skriver ikke noget om, hvad det er, han har lovet dig? Er det mon ting, eller oplevelser, aftaler? Men jeg tænker, at grunden til din store forvirring og frustration, måske skyldes, at du er blevet meget skuffet over, at han ikke kan leve op til dine forventninger?
Måske ville det hjælpe, hvis du kunne fortælle ham, hvad det er, du forventer af ham og at du faktisk bliver meget ked af det, når han ikke overholder jeres aftaler? Mange gange kan man blive slemt skuffet, hvis der ikke sker det, man har forventet. Men nogen gange er det noget, man har tænkt, men ”glemt” at sige. Måske skulle du forklare det for ham? Hvis det er svært, kan du måske få hjælp af en søskende, en bedsteforælder eller en anden fra din familie..? Jeg tænker, at det i hvert fald er vigtigt, at din far får at vide, hvor meget det fylder for dig, at I har det sådan sammen lige for tiden.
Mine gode råd til dig er få, for jeg mangler som sagt flere oplysninger, der måske ville kunne forklare og beskrive, noget om den svære periode, du oplever. Hvis du stadigvæk har det svært med din far, så kunne du ringe til Børnetelefonen på 116 111, det er gratis og du kan være anonym. Du kan ringe hver dag fra kl. 11 til 23. Jeg tænker, det måske vil være lettere for dig at forklare, hvorfor du oplever at dit forhold til din far, er så problematisk. I telefonen vil det også være nemmere for rådgiveren at spørge ind til problemet.
Mange hilsner BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.