Fortrudt mine nye sko

Kære BørneTelefonen
Jeg er en pige på 12 år. Før jeg fortæller om mit problem, siger jeg på forhånd jeg er ikke en pige der får sko særlig tit, og jeg er ret usikker omkring min stil.

Nu til mit problem-
For nogle dage siden var mig og min familie i ….. Vi ledte efter nogle sko til mig-Jeg manglede nye sko nemlig. Jeg fandt så de her sko som jeg synes vat ret fede. Jeg var så lidt skeptisk om jeg ville have dem så vi købte dem ikke. På vej hjem fortrød jeg mit valg. Vi kørte så 2 dage efter ned til …. og købte dem.
Efter nogle dage igen har jeg fortrudt jeg har købt/fået dem. Jeg ved ikke hvad jeg skal sige til mine forældre. Jeg er bange for de vil blive sure på mig, fordi jeg har fortrudt dem.
Hvad skal jeg gøre?
Jeg er bange for de vil blive rigtig sure på mig. Så jeg tør ikke sige det til mine forældre.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Øv, hvor er det ærgerligt at høre, at skoene alligevel ikke helt var, som du havde ønsket dig. Selvom du måske føler dig en smule “utaknemmelig”, så er du helt sikkert ikke den eneste, der har fortrudt et køb. Jeg er sikker på, at der er mange andre, der kan genkende følelsen af at fortryde noget, og nogle gange er det bare svært at vide, før det er “for sent”.

Det lyder til, at dine forældre har gjort meget for, at du alligevel kunne få skoene, og det er jo supersødt af dem. Måske kan du starte med at fortælle dem, at du er rigtig glad for, at de kørte med dig tilbage  og købte skoene. At det virkelig er noget, der gjorde dig glad. Det vil de sikkert blive glade for at høre dig sige.

Jeg synes dog også, at du skal fortælle dem, hvordan du har det med skoene, for hvis du ikke siger noget, ender det nok bare med, at de opdager, at du ikke bruger dem, og så vil de jo alligevel spørge hvorfor. Derfor tænker jeg, at det er bedre, at du selv bringer det på banen.

Måske bliver de sure til at starte med, men mon ikke også, de bliver glade for, at du fortæller dem, hvordan du har det? Det har jo intet med dine forældre at gøre, men derimod en stil, som du ikke rigtig føler passer til dig.

Jeg ved ikke, om du allerede har brugt skoene, for ellers kunne de måske byttes – medmindre I ikke kommer tilbage til butikken?! Og ellers er det altid gode muligheder for at sælge ting på nettet. På den måde kan du måske få nogle af pengene tilbage, så du kan købe nogle andre.

En anden mulighed er også, at du måske giver skoene en chance til. Det kan være, at det er sådan nogle sko, man lige skal vænne sig til. Det kan tit være tilfældet, hvis det er en lidt “ny” stil, som man ikke rigtig er vant til. Måske du også kan prøve skoene til noget forskelligt tøj? Hvis du har en god ven/veninde, kan du måske spørge, om han/hun vil hjælpe dig med at style skoene, altså at finde ud af, hvordan du kan bruge dem samme med noget tøj? Kunne det mon være en mulighed?

Afslutningsvis kan du også overveje, om du skal vise dine forældre dit brev og mit svar. Det kan måske give anledning til en god snak? Det kan du jo overveje..

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Husk, at du altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.