Brev
Forrådt min søster
Hej,
jeg har forrådt min søster 🙁 Vi havde aftalt og se den her film sammen, men hun blev ved med at udskyde vores aftale. Jeg havde glædet mig mega meget, og hun blev ved med at udskyde det.
Så tog jeg et valg som jeg fortryder nu. Jeg gik ind og så filmen med min mor, og min søster blev rigtig sur og ked af det (hvilket jeg godt forstår).
Nu har jeg pisse dårlig samvittighed, og jeg har prøvet og spørge hende om hun stadig ville se den med mig, men hun skrev bare at hun synes det var virkelig strengt det jeg gjorde (hvilket det og var).
Jeg vil bare så gerne ind og se den film med hende nu, men jeg tror bare ikke hun vil se den med mig mere…
Med venlig hilsen
Mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig.
Tak for dit brev. Her kan du dele dine tanker med os. Jeg forstår godt, du bekymrer dig og er ked af det, der er sket med din søster.
Når jeg læser dit brev, så møder jeg en ung pige på 14 år, der tager ansvar for sine handlinger. Det er nemlig dig. Du tør stå ved de valg, som du har truffet.
Jeg har et indtryk af, at du har glædet dig til at se filmen. Din søster bliver ved med at udskyde jeres aftale, og du griber muligheden og ser filmen med din mor.
Du vil dog stadig gerne se filmen sammen med din søster, og du tilbyder hende at se filmen igen – sammen med hende. Nu udskyder din søster igen med en forklaring om, at hun synes, at du er streng, fordi du så filmen med din mor.
Jeg forstår godt, hvis din søster blev forvirret og ked af, at det ikke var jer to, der skulle se filmen sammen. Eller jer alle tre? Din mor, din søster og dig. Men måske skal din søster også prøve at situationen fra din side?
Hvad mon din søster tænker? Er hun mon lige så opsat på, at se filmen som dig? Kan din søster være optaget af så mange ting, i øjeblikket – at hun har svært ved at få tid til og prioritere, at se filmen sammen med dig?
Jeg oplever, at du har et hjerte, der banker for din søster. Du er utrolig samvittigheds- og ansvarsfuld.
Du kan forsøge en sidste gang, at tale med din søster om situationen. For jeg tænker ikke, at du skal fortsætte med at have dårlig samvittighed. Det er tid til at komme videre. Du har taget ansvar for dine handlinger!
Kunne du spørge din søster, om hvornår hun har mulighed for at tale med dig? Og at du gerne vil tale med hende, når hun har god tid.
Du kan sige til din søster, at du har det rigtig skidt med at have svigtet hende og ikke har holdt jeres aftale. Men at du også nu gerne vil have bundet en sløjfe på jeres uenigheder, så det ikke skal gå ud over jeres kærlighed til hinanden.
Du kan sige, som du selv skriver i brevet: ”Jeg vil bare så gerne ind og se den film med dig nu”. Og du kunne fortælle din søster, at det kunne være en dejlig måde at forenes på igen. Når snakken går, kan I aftale en dag at se filmen på, så I har lagt jer fast på en aftale.
Jeg vil vove at påstå, at alle mennesker, kommer til at gøre noget, som de fortryder – over for deres nærmeste. Veninder, søstre, brødre, mødre, fædre osv. Ingen af os er perfekte!
Hvis det er svært for dig at tale med din søster, kan du også vise hende dit brev og vores svar. Så kan din søster se, hvor meget det går dig på.
Tænk, at din søster er så heldig at have dig, som elsker hende så højt, at du gerne vil se filmen igen, sammen med hende. Jeg håber, at din søster griber denne mulighed, at hun tilgiver dig.
Det er utrolig sejt af dig, at du tager så stort ansvar og skriver her ind.
Hvis samtalen ikke går, som vi håber på, er du velkommen til at skrive til os igen. Du er også altid velkommen til at ringe til os på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.