Forladt og alene..

..Hej brevkasse

For 2 måneder siden gik min mor uventet bort.

Det hele skete pludseligt, og på mindre end en uge var hun borte. Jeg har de sidste 5 år boet alene med min mor, da min bror er flyttet hjemmefra. Jeg har ingen kontakt til min far, og ønsker heller ikke at få det.

Min mors og mit forhold kan slet ikke beskrives. Hun var/er hele min verden. Vi har de sidste 10 år været uadskillige.

Min mor har især de sidste 3 år af mit liv været syg – hvilket bare har gjort os mere tætte. Vi havde lige fået at vide, at det hele ville vende om, hun ville blive opereret – langt om længe, og blive rask. Hun døde 14 dage før, hun skulle have været opereret. Hun døde af en uventet hjerneblødning.

Jeg går lige pt stadig på min efterskole, og de prøver virkelig at hjælpe mig!

Nu er hun død og begravet. Og jeg kan slet ikke forstå det. Det er gået så stærkt! Jeg savner hende hele tiden. Jeg ved slet ikke hvem, jeg er længere. Og imens mine venner lever deres ungdom fuldt ud, ryger jeg bare længere og længere ned i et sort hul, der virker umuligt at komme op af.

Jeg har sagt nej til al psykolog hjælp – jeg er bare ikke typen. Jeg føler mig ubeskriveligt ulykkelig – især om aftnen. Jeg føler mig ensom og ufattelig tom.

Mit problem er, at efter min mor ikke er en del af mit liv længere, føler jeg ikke, at jeg har et liv. Jeg føler ikke længere, jeg har grund til at leve.. Jeg synes, det virker uoverskueligt at nogensinde skulle komme glad ud af det her.. Jeg har ingen forældre, og intet sted at bo. Jeg har droppet svømmning, som jeg ellers dyrkede på elite niveau.

Altså har jeg pt “intet” liv – det er ihvertfald et meget ulykkeligt og ensomt et.  Så er det ikke okay at give op, når man kæmper for alle andre end en selv?

Fortvivlende hilsner mig

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Hvor er det trist og sorgfuldt at høre, at din dejlige mor er død. Lige nu er du i et kaos af sorg, tristhed og tomhed. Sådan må det være, når den du elskede og var mest knyttet til, er død. Og alligevel har du overskud til at skrive til BørneTelefonen og bede om hjælp. Det er godt, for du har brug for hjælpen, og du har brug for, at der er nogen, der kan række hånden ned til dig i dit sorte hul, så du ikke skal være der helt alene.

Du spørger, om det er ok at give op, når du er den, der plejer at kæmpe for alle andre. Jeg tænker, at du har været rigtig god til at kæmpe for din mor i de år, hun var syg. Og måske har du også været rigtig god til at hjælpe andre end din mor. Men nu oplever du, at det er dig, der har brug for hjælp, og det er svært.

Jeg tænker på, hvilket råd din mor ville give dig? Mon hun ville synes, at du skal give op, eller mon hun ville ønske, at du kæmper for dig selv og får et godt liv?

Jeg er sikker på, at du ved, hvad hun ville svare, for det lyder som om du og din mor har haft et rigtig godt og kærligt forhold til hinanden.

Selv om jeg ikke kendte din mor, vil jeg tro, at hun ville ønske, at du får et godt liv. Hun har fulgt dig kærligt i16 år, og I har sammen gået på livets vej. Nu skal du gå den vej uden din mor. Lige nu har du mistet orienteringen og kan ikke finde vej. Men tro mig, du skal nok finde den igen.

Den sorg du føler, fylder alt i dig lige nu. Det er vigtigt for dig selv og din sorg, at du deler den med nogen. Du skriver, at efterskolen prøver at hjælpe dig. Det er godt. Måske kunne du aftale med den lærer, du har mest tillid til, at du altid kan komme og snakke, når det brænder på. Samtaler kan ikke bringe din mor tilbage, men de kan gøre sorgen lettere at leve med. Måske kunne du fortælle om din mor til din lærer, vise billeder og i det hele taget mindes jeres tid sammen. Og det er helt i orden, hvis du græder og bliver ked af det. Det er jo fordi, du og din mor elskede hinanden.

Lige nu har du afvist at snakke med en psykolog, fordi du ikke synes, du er typen. Med det mener du måske, at du aldrig har haft brug for det før. Du har været den, der hjalp andre. Måske kan du på et tidspunkt mærke, at du ændrer holdning. Men lige nu er det allervigtigste for dig, at du deler din sorg med en person, du har tillid til.

Du skriver også, at der er nogle praktiske problemer om bopæl, når du er færdig med efterskolen. Det skal lærerne også snakke med dig om, og Socialforvaltningen skal kontaktes. Så kan I i fællesskab snakke om dine muligheder.

Der er en rådgivning, der hedder Børn, Unge og Sorg, som du nok kan have glæde af. De har flere forskellige tilbud om hjælp og støtte. Også Kræftens Bekæmpelse tilbyder rådgivning og støttegrupper for unge, der har mistet en forældre, også selv om dødsårsagen ikke var kræft.

Jeg håber, at mit svar til dig har givet dig en hånd til at komme videre. Selv om du ikke kan se lyset lige nu, er det er der, også for dig.

Mange kærlige hilsener og gode tanker sender BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.