Brev
Forfærdelig forældre situation
Hej,
jeg er en dreng på 17 år
Jeg er lige kommet tilbage fra et år på efterskole, hvor jeg ikke har været hjemme særlig ofte. Nu hvor jeg er tilbage huskede jeg en af grundende hvorfor jeg overhovedet tog afsted.
Mine forældre kan ikke lade værre med at skændes, og lige når man tror at de er blevet venner igen efter en måned eller to hvor de egentlig har været fine nok, så bliver det bare værre.
De har skændes i så lang tid, jeg kan ikke huske hvornår de startede. I starten var det kun om aftenen når de troede jeg sov. Men jeg kunne høre alt de snakkede om. Jeg tror min far var utro med min mor, men jeg har aldrig fundet ud af det, og det har jeg heller ikke lyst til.
Alt jeg kan huske fra da jeg var mindre var, at jeg ikke ville have mine to små brødre indvoldveret. Men de lægger også mærke til det nu.
Begge minde forældre lægger ikke mærke til at de gør noget forkert, og de gør det aktivt til mit og mine brødres problem ved at skændes foran os.
Det slider mig ned mentalt og dagligt er jeg bange for at de pludselig knækker helt, hvad nu hvis de bliver fysiske?? Jeg vil ikke have at mine små brøde skal gå igennem skilsmisse når de allerede har mobningsproblemer i skolen.
Jeg vil have mine forældre til at stoppe og snakke om det ordenligt. Måske gå til par terapi??
Den anden aften havde jeg en samtale med min far, da mine forældre var blevet sure på hinanden ud af ingenting. Efter det hører jeg dem råbe af hinanden i køkkenet. Min far fortæller min mor at han tager anti depressive piller på grund af deres situation og hvis det ikke holder op snart så ved han ikke hvad han skal gøre.
Jeg er så fortvivlet og bange, jeg hader den her situation så meget og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre længere. Jeg er bange for at tale op om det med dem, når jeg gør ender det altid op med at de bliver surere.
Min mentale situation er allerede ret lort, så det hjælper ikke. Jeg er bange for hvad mine brødre tænker, de snakker ikke om det så meget men jeg kan klart se hvornår de lægger mærke til at der er noget galt.
(Undskyld hvis min besked er lidt rodet, jeg kan ikke rigtig formulere det ordenligt fordi jeg har siddet inde med det her i så lang tid)
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år.
Tak for dit brev. Det er på ingen måde rodet, du er virkelig god til at sætte ord på noget som mange andre børn kan genkende og som er virkelig svært. Jeg synes det er så godt at du skriver til os og fortæller om hvordan dig og dine brødre har det, for jeg kan kun give dig ret i at det lyder som en ubehagelig situation som I har brug for hjælp til at løse.
Først vil jeg bare sige, du lyder som en super storebror, der passer på dine yngre brødre. Jeg ved ikke om det er tilfældet for dig og dine brødre, men nogle børn tror, det er deres skyld at forældrene skændes, men det er kun noget som forældre selv er herre over.
Du skriver i dit brev at det er svært for dig at få snakket med dine forældre omkring det. Men umiddelbart tænker jeg at det er vigtigt at dine forældre får at vide hvor meget det påvirker dig og dine brødre at de skændes i det omfang de gør. Det er bedst at tage sådan en snak, når det er ro på og nogle gange kan det hjælpe hvis man snakker et offentligt sted så er der mindre risiko for at dine forældre begynder at skændes med hinanden under samtalen. Et andet alternativ er at skrive et brev til dem og fortælle dem om hvad det er du oplever. Måske kan du vise dem det brev du har skrevet til os, og måske mit svar?
Du skriver, du tænker, det kan være en god idé for dine forældre at gå i terapi, og du har helt ret i at parterapi kan hjælpe mange voksne med at finde ud af sine konflikter. Så det kan måske være et godt forslag til dem. Dine forældre skal også være meget velkommen til at ringe til vores Forældretelefon for at se om de kan hjælpe dem videre.
Jeg synes også, det er meget vigtigt, du fortæller en anden voksen hvad du oplever og hvordan du har det. Har du måske en bedsteforældre, en vens forældre eller en lærer i skolen du kan tale med. Fordi ofte bliver det nemmere at være i noget der er svært hvis man får sagt det højt. Det kan også være en mulighed at få en anden voksen til at hjælpe med at tale med dine forældre om situationen.
Jeg håber dine forældre vil lytte til dig og forstå, hvordan det påvirker dig og dine brødre at de skændes og skaber en utryg stemning. Hvis ikke, så håber jeg du/I vil tale med fx en lærer på skolen, da de har pligt til at hjælpe, hvis eleverne har nogle udfordringer. Jeg kan også læse, dine mindre brødre har udfordringer med mobning i skolen. Igen er det lærernes ansvar at eleverne trives, så grib fat i din eller dine brødres lærere og få en snak.
Du nærmer dig jo snart de 18 år og er derved voksen. Måske du har tanker om at forsøge at finde dit eget sted at bo, også for at komme væk fra skænderierne? Det er dog forståeligt du tænker på dine mindre brødre. Du skal vide, det er også en mulighed at få kommunen indover, da det er dem, man skal kontakte, hvis der er ting hjemme, som ikke fungerer. Du kan altid kontakte dem anonymt for en snak, men vi kan også hjælpe dig og dine brødre med kontakten, evt. via en bisidder.
Husk du også altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen hvis du har brug for at tale med en voksen, og hvis du har brug for flere råd. Det lyder som om du er en dreng der vil passe på din familie, det skal du altså have ros for. Jeg håber på at dine forældre får den hjælp de har brug for, så at I alle sammen får det bedre.
De bedste tanker herfra,
BørneTelefonen