Forfærdelig forældre situation

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år.

Tak for dit brev. Det er på ingen måde rodet, du er virkelig god til at sætte ord på noget som mange andre børn kan genkende og som er virkelig svært. Jeg synes det er så godt at du skriver til os og fortæller om hvordan dig og dine brødre har det, for jeg kan kun give dig ret i at det lyder som en ubehagelig situation som I har brug for hjælp til at løse.

Først vil jeg bare sige, du lyder som en super storebror, der passer på dine yngre brødre. Jeg ved ikke om det er tilfældet for dig og dine brødre, men nogle børn tror, det er deres skyld at forældrene skændes, men det er kun noget som forældre selv er herre over.

Du skriver i dit brev at det er svært for dig at få snakket med dine forældre omkring det. Men umiddelbart tænker jeg at det er vigtigt at dine forældre får at vide hvor meget det påvirker dig og dine brødre at de skændes i det omfang de gør. Det er bedst at tage sådan en snak, når det er ro på og nogle gange kan det hjælpe hvis man snakker et offentligt sted så er der mindre risiko for at dine forældre begynder at skændes med hinanden under samtalen. Et andet alternativ er at skrive et brev til dem og fortælle dem om hvad det er du oplever. Måske kan du vise dem det brev du har skrevet til os, og måske mit svar?

Du skriver, du tænker, det kan være en god idé for dine forældre at gå i terapi, og du har helt ret i at parterapi kan hjælpe mange voksne med at finde ud af sine konflikter. Så det kan måske være et godt forslag til dem. Dine forældre skal også være meget velkommen til at ringe til vores Forældretelefon for at se om de kan hjælpe dem videre.

Jeg synes også, det er meget vigtigt, du fortæller en anden voksen hvad du oplever og hvordan du har det. Har du måske en bedsteforældre, en vens forældre eller en lærer i skolen du kan tale med. Fordi ofte bliver det nemmere at være i noget der er svært hvis man får sagt det højt. Det kan også være en mulighed at få en anden voksen til at hjælpe med at tale med dine forældre om situationen.

Jeg håber dine forældre vil lytte til dig og forstå, hvordan det påvirker dig og dine brødre at de skændes og skaber en utryg stemning. Hvis ikke, så håber jeg du/I vil tale med fx en lærer på skolen, da de har pligt til at hjælpe, hvis eleverne har nogle udfordringer. Jeg kan også læse, dine mindre brødre har udfordringer med mobning i skolen. Igen er det lærernes ansvar at eleverne trives, så grib fat i din eller dine brødres lærere og få en snak.

Du nærmer dig jo snart de 18 år og er derved voksen. Måske du har tanker om at forsøge at finde dit eget sted at bo, også for at komme væk fra skænderierne? Det er dog forståeligt du tænker på dine mindre brødre. Du skal vide, det er også en mulighed at få kommunen indover, da det er dem, man skal kontakte, hvis der er ting hjemme, som ikke fungerer. Du kan altid kontakte dem anonymt for en snak, men vi kan også hjælpe dig og dine brødre med kontakten, evt. via en bisidder.

Husk du også altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen hvis du har brug for at tale med en voksen, og hvis du har brug for flere råd. Det lyder som om du er en dreng der vil passe på din familie, det skal du altså have ros for. Jeg håber på at dine forældre får den hjælp de har brug for, så at I alle sammen får det bedre.

De bedste tanker herfra,

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.