Forelsket i min kusine?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Tak for dit brev. Ifølge dansk lov må man gerne gifte sig, når man er fætter/kusine og dermed også kusine/kusine. Så ifølge loven, må man altså gerne være kærester med sin kusine.

Problemet ved at være kæreste med sin kusine kan dog være, at hvis I så ikke længere er kærester, så kan det blive svært at undgå at støde ind i hinanden. For jeres familier vil jo fortsat ses. Har I talt om, hvad jeres forældre vil sige til det og hvordan I vil sige det til dem?

Det lyder som om, at du og din kusine har et dejligt forhold. I puberteten er det almindeligt, at man eksperimenterer med sin seksualitet, sammen med nogen man er tryg ved. Derfor oplever mange børn og unge, at man sin udforsker seksualitet og grænser, med f.eks. en ven/veninde.

Det behøver ikke nødvendigvis at betyde, at man er biseksuel. Men som du skriver, så har det gjort, at du tror at du er biseksuel. Og det er jo kun dejligt, at det har åbnet op for dine følelser og dine seksualitet.

Måske kan du tale noget mere med din kusine om, hvad hun tænker om det hele? Om hun har det ligesom dig? Måske har hun også gjort sig nogle nye tanker, ift. sin seksualitet.

Håber at du kan bruge mit svar ellers er du altid velkommen til at ringe el. Skrive til BørneTelefonen på tlf. 116 111.

Mange hilsner fra

BørneTelefonen.

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?