Brev
Forelsket i en ældre fyr
Hej brevkassen
jeg er en pige på 15 år og jeg går i 8 klasse jeg har et kæmpe problem
jeg er forelsket i en fyr som er 11 år ældre end mig
jeg har kendt ham siden juni og jeg har mødtes med ham et par gange i hemmelighed fordi min mor opdaget jeg tog ud med ham
hun blev rigtigt sur på mig og sagde jeg aldrig måtte mødes med ham igen jeg har prøvet at snakke med hende om det men det hjælper ik
det går mig så meget på fordi mig og ham har det så godt sammen jeg har stadig kontakt med ham i hemmelighed fordi ingen af os rigtigt kan undvære alt kontakt med hinanden
jeg forstår ik min mor han er ældre måske gamel i andres øjne men han er så sød mod mig og behandler mig som en rigtigt prinsesse
han spørger altid om det han gør er okay selv om det er okay at give mig et kys og holde min hånd
bare det syntes jeg viser han acceptere mig og mine grænser..
jeg ved virkelig ik hvad jeg skal gøre vi har ikke kunne ses i 6 måneder nu kun skrive og snakke sammen det er virkelig hårdt når vi holder så meget af hinanden
jeg håber i kan hjælpe tak på forhånd
hilsen en 15 årige pige der ikke kan vente med at se hvad der sker ?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Jeg forstår godt dit problem. Når man er forelsket, har man lyst til at være sammen med personen hele tiden, og det er helt forfærdeligt at skulle undvære hinanden.
Det er rigtig dejligt at høre, at fyren er sød ved dig, og accepterer dine grænser.
Jeg synes, det er rigtig godt, at du har prøvet at snakke med din mor om, at du gerne vil se ham. Jeg tror, at grunden til at hun bliver sur, og ikke vil lade dig se ham, kan være, at hun er bekymret, fordi der er så stor aldersforskel mellem jer.  Når man er 26 år er man et andet sted i livet end når man er 15 år. Han er voksen, bor for sig selv, har et arbejde eller er i gang med en uddannelse. Du er i overgangen på vej fra barn til voksen. Det er en periode i livet, hvor der sker store forandringer. Både kropsligt, hormonelt og mentalt. Jeg tror, at din mor gerne vil passe på dig igennem denne udvikling. Måske er hun bekymret for, om fyren har lyst til andre ting end du har. Måske kunne du prøve at tale med din mor om, det er sådanne bekymringer hun har. Måske har din mor brug for at lære fyren at kende, så hun kan se, hvem han er. I kan fx tale om, at han kan komme hjem og besøge dig, så hun kan tale med ham. Det vil måske gøre hende mere tryg ved, at du er sammen med ham. Hvad tænker du om det?
Jeg ved ikke, om du har haft din seksuelle debut, men det har fyren sikkert. Han ville nok også have lyst til at have sex med dig, hvis I sås eller var kærester. Der vil nok komme tidspunkt hvor han ville have lyst til mere end at kysse og holde i hånden. Har du tænkt på, hvordan det ville være for dig? Og måske kunne du tale med din mor om det?
Mange teenagere synes, det er rart at starte med at få deres seksuelle erfaringer med en, der er jævnaldrende med dem selv. Man er mere ’lige’ og den ene fx ikke har prøvet meget mere end den anden. Det kan man godt blive overrumplet af – også selvom fyren er sød og hensynsfuld.
Jeg håber, du får talt med din mor om det. Så I sammen kan finde ud, hvad der er bedst at gøre.
Du er velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen 116111, hvis du har brug for at tale mere om det.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen