Forældres pres

Hej,

Jeg er en pige på 14år, og jeg får rigtig meget pres på derhjemme. Mine forældre forventer alt for meget fra mig, som jeg ikke føler jeg kan levere heletiden. De bliver sure hvis jeg begår små fejl, og går alt for meget op i mit liv og min fremtid. Jeg føler nogle gange at jeg er en kæmpe fiasko, og at jeg bare skal til at eksplodere.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Mine forældre tror jo, at det er rigtigt at presse på børnene, og gå så meget op i vores fremtid, men jeg bliver virkelig ked af det, og jeg kan ikke holde det ud.

Deres pres har en stor indflydelse på hvordan stemningen er herhjemme, og jeg ligger heletiden og prøver at kæmpe mod tårerne.
Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal få dem til at stoppe med at presse så meget på. Det er jo ikke deres liv det handler om, men mit.
Med deres pres føler jeg at mit liv bliver til deres, og de skal heletiden kontrollere hvad jeg laver og hvornår.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Hvor er det godt, du skriver ind og fortæller, hvordan du oplever et stort pres fra dine forældre. Jeg kan godt forstå, det er hårdt, når du føler, at dit liv bliver til deres. Jeg håber, jeg kan komme med nogle idéer til, hvad du kan gøre, så der kan blive en bedre stemning derhjemme.

Du skriver, at dine forældre bliver sure, hvis du begår små fejl, og at de går alt for meget op i din fremtid. Der er for så vidt ikke noget i vejen med, at forældre presser deres børn en smule, men det skal naturligvis ikke blive for meget.

Derfor er det rigtig godt og vigtigt, at du stopper op og mærker efter, når du føler, at presset på dig bliver for stort. Det er nemlig helt umuligt på langt sigt at leve op til de forventninger, andre har til en.

Når presset kommer fra ens forældre handler det ofte om, at de ønsker det bedste for en. Måske ønsker de, at man får gode karakterer, får et godt job og mange andre ting. Men de allerfleste forældre ønsker også, at deres barn trives i hverdagen og har det godt.

Det er derfor vigtigt, at man selv og ens forældre også har fokus på, hvad der gør en glad. Kan du følge mig i det? Jeg tænker derfor, at det er vigtigt, at du bliver bevidst om, hvad det er, der gør dig glad i hverdagen. Er det måske at se dine venner noget mere? Måske at få mere fritid, som du selv bestemmer over? Måske noget helt andet…

Måske er det først og fremmest vigtigt for dig at blive set af dine forældre som ‘god nok’? Måske har du brug for at tale med dine forældre om, at du lever under et konstant pres, der giver dig følelsen af at leve deres liv – som du selv så klart udtrykker det!

Jeg ved ikke, om du har haft modet til at tale med dine forældre om det? Jeg ved, det kan være en svær samtale at tage hul på, og måske er du bange for, om stemningen derhjemme bliver endnu dårligere?

Jeg ved fra andre unge, at det kan være en hjælp at skrive et brev, hvis det kan være svært at starte en samtale. I brevet kunne du skrive lidt om, hvad det gør ved dig, når de lægger så stort pres på dig. Du kan også have fokus på, hvad du godt kan lide, og hvad dine drømme og ønsker er.

Vi har på BørneTelefonens hjemmeside lavet en skabelon til, hvordan du kan bygge et brev op. Den kan måske give dig lidt inspiration til, hvordan du kommer i gang. Du kan finde skabelonen her: skriv det.

Du kan også vise dem dit fine brev, du har skrevet herind og mit svar.

En anden mulighed er også, at du kan tale med en anden voksen, du er tryg ved. Det kunne fx være en lærer, en bedsteforælder, en moster eller en helt anden. Det er bare vigtigt, at du får sat ord på, hvordan du har det.

De fleste voksne, vil kunne forstå og genkende det ubehagelige pres, der kan opstå, når der er for mange forventninger til en. Derfor tror jeg også, at du vil kunne finde en eller flere voksne, der vil kunne forstå dig.

Du er også meget velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen på 116111 eller via sms eller chat. Vi vil meget gerne lytte og tale mere med dig om, hvordan du kan frigøre dig fra de mange forventninger.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.