Brev
Forældres forhold til kæreste
Hej!
Jeg er 18 og går nu i 3.g.
Jeg har i godt et år været sammen med en fyr fra min klasse hjemme hos en af os ugentligt og vi er siden blevet kærester og har været det i nu 8 måneder. Jeg er rigtig glad for ham og han passer rigtig godt til mig.
Mit problem er, at mine forældre ikke ‘er fan afvores forhold’ som de siger.
I starten da vi begyndte at bruge fritid sammen var de ok, men blev hurtigt skeptiske – fordi de var bange for at vi skulle blive kærester. Der gik 5 måneder fra første gang han var med hjemme til at vi fik lov at overnatte ved hinanden. Jeg var 18 og meget insisterende, derfor gik det an. Siden har vi sovet sammen næsten hver gang vi er sammen, hvilket er 1 gang om ugen.
Jeg har mødt hans venner og familie og været med til familie fødselsdag, jeg ved han taler åbent og ærligt om at vi er kærester. Mine forældre vil bare ikke have at han møder mere af min familie! Det gør mig ked af det og jeg har ikke fortalt om ham til andre i familien (men alle andre venner).
Jeg føler at jeg holder ham hemmelig overfor mine bedsteforældre og kusiner/fætre. De siger at han ikke er hemmelig og at jeg jo bare kan snakke om ham, men hvis jeg nævner ham som kæreste vil den øvrige familie insistere på at møde ham (og hvad skal jeg så stille op med forældrene?). Men jeg nægter at nævne ham som ‘en fra klassen’ for i mine øjne er han ‘min kæreste’.
De siger også at de ikke an se hvis behov det er og at det vil kede os at sidde til familiesammenkomst. Jeg vil bare gerne introducere ham.
Jeg har snart fødselsdag og bliver student, så håber at disse anledninger kan bruges… kan jeg kræve at være sammen med ham og ikke kun familien på selve fødselsdagen?
Næste år skal jeg have sabbatår og han skal på uni. Jeg tager forhåbentlig til udlandet 2x et halvt år og savner ham allerede. Jeg føler at mine forældre håber jeg glemmer ham næste år ;(
Hvordan skal jeg konfrontere mine forældre med familie-problemet igen igen? (De er meget konfliktsky)
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 18 år,
Hvor er det dejligt, at du er forelsket og har fundet en, du passer så godt sammen med. Din beskrivelse af jeres forhold, får mig til at tænke, at I har noget vigtigt og virkelig fint sammen - som du får beskrevet med hele dit hjerte.
Øv, at dine forældre skal gøre det så svært for dig at have en kæreste, du gerne vil være åben omkring. Kærlighed og forelskelse er jo umulig at styre - man vælger jo ikke selv, hvem man bliver forelsket i. Derfor har dine forældre ikke mulighed for at bestemme over dine følelser. Desuden er du jo 18 år og myndig. De har dermed ikke ret til at bestemme over dig længere - så selvom de ikke er "fan af at I er kærester", så har de ikke ret til at forlange, at du holder kæresten hemmelig overfor resten af familien.
Jeg tænker derfor, at du skal stå ved dig selv og din valg af, at han er din kæreste og ikke en fra din klasse. Og det er så det, som resten af din familie skal vide.
Desværre kan forældre nogle gange godt komme til at fylde lidt for meget med deres holdninger til, hvem deres unge skal være kæreste med, og hvordan de skal bruge deres liv. Tit er det fordi, at forældre vil passe godt på deres børn eller fordi, de ikke kan udholde tanken om, at børnene er blevet så store, at de kan klare sig selv.
Selvom dine forældre er konfliktsky, så tænker jeg, at du nok må tale med dem igen. Du kan som en start vise dem dit brev og mit svar. Og så foreslå dem en dag, hvor I får talt tingene igennem- så er de også forberedte på snakken.
Du kan jo starte med at være lidt nysgerrig på, hvad er er det konkrete problem ved, at du har ham som kæreste. Det er i orden at stille krav over for sine forældre ift. at få en forklaring. Spørg dem hvordan de synes, at din kæreste kan få en plads i familien uden, at I skal lyve over for resten af familien. Men fortæl også, hvordan du gerne vil have det - og vær tydelig om, at du vil have ham med til din fødselsdag og til din studenterfest.
Jeg ved godt, at det kan være svært med sådan en snak, og at du har forsøgt igen og igen, som du beskriver. Måske kunne det derfor være en hjælp for dig, at du tog din kæreste med til snakken? Så de kunne mærke, at I faktisk vil kæmpe for at blive accepteret som kærester. Og så det bliver klart for dem at I vil dele det med resten af familien, uanset deres holdning.
Hvis du tænker, det kan blive for svært for din kæreste at sidde i konfrontationen med dine forældre, kunne du også overveje at få en anden med til samtalen. Har du et familiemedlem, der vil støtte dig her. En bror/søster, en af dine bedsteforældre, en moster. Det kunne også være en af dine forældres venner, som de lytter til.
Du spørger, om du kan kræve at være sammen med din kæreste på din fødselsdag og til dit studentergilde. Ja, du er 18 år og bestemmer selv, hvem du vil være sammen med. Hvis festerne skal holdes i dine forældres hjem, har de selvfølgelig indflydelse på, hvem der kommer med. Men når I ikke til enighed kan du jo overveje at holde fejringen et andet sted.
Jeg forstår godt, at tanken om at skulle væk fra din kæreste er hård, når du skal på rejse. Heldigvis er der så mange måder, man kan holde kontakt på: Skype, SMS osv. Det håber jeg kan være en trøst at tænke på, når savnet bliver stort. Der kan også være noget godt i at savne hinanden, selvom det er svært at få øje på i nuet. Man mærker, hvad man særligt sætter pris på i forholdet. Heldigvis er der rigtigt mange unge, der har oplevet en god rejse, selvom kæresten har været derhjemme. Det kan måske også være en lille hjælp at tænke på.
Hvis det hele er lidt for meget for dig lige nu, så er du meget velkommen til også at til BørneTelefonen 116 111, hvor en rådgiver sidder klar til at snakke.
De bedste hilsner BørneTelefonen