Forældre vil have, jeg skal ringe noget mere

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 15

Det er godt at høre, at du blev rigtig glad, da du hørte, at de skulle skilles. Det giver nemlig så meget fred og ro, når man ikke konstant skal høre på skænderier. Det er heldigt, at du har en mor og far, der er så gode til at være skilt. Og du har endda en bonusmor og en bonus far, der er rigtig søde.

Du skriver, at du er introvert og ikke har det så godt socialt. Så det med at ringe er ikke så sjovt. Faktisk bliver du helt vildt nervøs og tør ikke. Så det med at ringe til den forælder, du ikke er hos, er du slet ikke vant til! Det betyder jo på den anden side, at din far er vant til, at du ikke ringer - når du er hos mor. Din far vil derfor ikke tænke over, om du skulle være blevet ligeglad med ham.

Derfor kan det godt være, at det er svært for dig at slippe tanken alligevel. Hvis det er sådan, kunne du skrive et lille brev eller sende en mail til ham. I den kunne du fortælle, at du aldrig er ligeglad med ham og tænker på ham – selvom du ikke ringer, når du er hos mor. Så er er du helt sikker på, at han ved det.

De fleste kender det med at være bange for noget - det er du ikke alene om! Det ville være godt, hvis du også kunne tale med din far, mor - eller måske bonus mor om, hvordan du har det med at ringe. Du kan vælge et tidspunkt, hvor du måske er alene med en af dem – og hvor der er fred og ro. Mange taler godt, når de fx kører i bil sammen. Nogle gange er det sværeste at få begyndt. Men de fleste oplever, at det går meget nemmere, når først de starter på at tale åbent om det, der er svært..

Vi taler på BørneTelefonen med mange unge, der er introverte og har det svært med det sociale. Hvis du en dag vil tale med os om det – kan du bare ringe til BørneTelefonen. Det er også en mulighed at tale med en anden rådgivning, der ved noget om at have det sådan - det er www.Headspace.dk. På den måde kan du også få øvet dig lidt på at tale om det, der er svært.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.