Forældre udenfor ægteskab

Hej,

Jeg er en 12 årig pige med forældre udenfor ægteskab :((

Mine forældre har været sammen i snart 20 år, men har stadig ikke valgt at gifte sig. Her for leden hørte jeg dem skændes og blev meget urolig for om de vil slå op. Min mor har også lige været op og skændes med min bror. Og jeg er bare bange for at min mor snart ikke kan klare mere. Hun fortalte mig grunden til at hun og far skændes og det var fordi at min mor gerne vil giftes, men min far ville ikke. Det ikke fordi han ikke elsker hende, men jeg ved ikke hvorfor. Han mener det ikke er nødvendigt. Jeg ved at de elsker hinanden og de har gået fra hinanden et par gange men er kommet tilbage. Det har altid været min far der ville tilbage. Normalt køber han blomster eller noget og så er de gode igen. Jeg tror min far frygter at de bare bliver skilt igen næste gang de kommer til at skændes.

Jeg ved grunden til at min mor vil giftes er fordi hun ikke føler sig sikker når de kun er kærester.

Jeg er selvfølgelig rigtig ked af at de ikke er gift. Så jeg vil gerne prøve at overtale min far til det.

Hilsen den 12 årig pige

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Når man har levet sammen i mange år – så undgår man ikke perioder med skænderier. Man vil komme op at skændes – uanset om man er gift eller ej.

At være gift er ikke en garanti for noget. Men det kan føles trygt at være gift, og det betyder meget for nogen. Og det er måske tilfældet i din mors situation.

Jeg kan godt forstå, hvis du bliver nervøs for, om din mor og far vil gå fra hinanden, når de skændes. Især fordi din far er gået fra hjemmet et par gange. Men du skriver samtidig, at dine forældre elsker hinanden.

Man kan sagtens have rigtigt svære perioder samtidigt med, at man elsker hinanden.  Det er helt almindeligt.

Man kan desværre ikke fortælle andre mennesker, hvordan de skal leve deres liv, heller ikke ens forældre. Så jeg tænker ikke, at du skal forsøge at ‘overtale’ din far til ægteskab.

Faktisk tror jeg, at det er mere virksomt at tale med din far om, hvordan deres forhold til hinanden ser ud for dig: At du har lagt mærke til din mors usikkerhed. At du har lagt mærke til hans blomster. At du har lagt mærke til, at de vender tilbage til hinanden igen og igen. Og at du fornemmer, at de har helt forskellige holdninger til ægteskab og forhold.

Du kan komme ind på, at det faktisk påvirker dig.  Du kan godt fortælle ham, hvor nervøs du bliver, når de skændes – og at du er bange for, om de går fra hinanden.

Mon ikke også din mor ville have godt af at høre lidt om dine bekymringer og tanker? Måske du også kunne finde et godt tidspunkt at tale med hende på?

Ved at fortælle dine forældre hvordan deres handlinger påvirker dig, så giver du dem også mulighed for at få øje på dig og dine behov.

Måske kan det være en ide, at I laver et familiemøde – hvor I alle tre er til stede. Et møde hvor I hver især forbereder jer og skriver ned, hvad I ønsker bliver bedre. I kan også skrive ned, hvordan I hver især vil prøve at forbedre stemningen i hjemmet. Hvad tænker du om den ide?

Der er også den mulighed, at din mor eller far ringer til ForældreTelefonen på tlf. 35 55 55 57 og taler med os om, hvordan I sammen kan komme godt igennem denne periode.

Du er altid velkommen til at skrive til os på BørneTelefonen, vi har nogle søde rådgivere, der er rigtig gode at snakke med. Vi sidder på tlf. 116 111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.