Brev
Forældre stoler ikke på mig
Hej BørneTelefonen, og tak fordi i læser det her brev 🙂
Der er så mange nøgenbilleder og andre ting af teenage piger på facebook, så bare fordi mine forældre høre det, så har de midstet alt deres tillid til mig.
Forleden aften, havde jeg glemt at låse døren op, (jeg låser tit så mine søskende ikke kommer ind), og så er det uheldigvis min far, som bliver så sur når han møder en låst dør. Jeg skynder mig så hen for at låse op, da han spørger: “nu laver sidder du vel ikke og chatter nøgent med nogen?” (Meget vred tone, btw) og så siger jeg så, fordi jeg har godt lagt mærke til at de ikke stoler på mig mere, “nej, hvad **** er der galt med dig?” Og så bliver han rigtig sur, og siger at man ved jo ikke hvad piger laver nu om dage, som om han slet ikke kender mig!
Jeg kunne aldrig finde på at gøre sådan noget, og jeg ville ønske at mine forældre ville stole på mig, jeg har grædt mange gange over det og jeg kan slet ikke kende mine forældre mere.
Træls at andre piger har taget en dum beslutning, og så det går ud over såden nogle som mig, med overbeskyttende forældre.
Hvad kan jeg gøre for at få deres tillid tilbage?
Hilsner anonym.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt forstå, at det er frustrerende at føle, at dine forældre ikke stoler på dig.
Jeg foreslår, du viser dine forældre dit brev til os og mit svar tilbage til dig. Jeg foreslår dette for at I kan opnå at finde en god måde at tale sammen på. Ud fra det, du fortæller, kommer jeg nemlig til at tænke på, at din far kommer til at gøre dig ked af det uden at ville det - og du kommer måske til at svare ham lidt skrapt, fordi du bliver overrumplet og ked af hans måde at være på i situationen? Det er ikke sikkert, det er rigtigt, hvad jeg gætter. Det kan du tænke over.
Min pointe er, at det kan betale sig at tænke over, hvordan man siger tingene for at få andre til at lytte til en.
Først og fremmest har dine forældre ansvaret for dette. Fordi de er voksne. Fordi de er dine forældre og har et ansvar for, at passe på dig og sikre, at du har det godt. Der findes nogle regler for, at forældre skal passe på deres børn på en måde, så børnene har det godt og kan lære nye ting.
Ud fra dét, du fortæller, tror jeg på, at dine forældre passer på dig på den bedste måde, de kender til. Jeg kan ikke forestille dig, at de ønsker at gøre dig ked af det. Jeg kan ikke forestille mig, at de ikke har tillid til dig - men sådan kommer du til at føle det. Gad vide, hvad dine forældre ville sige, hvis de vidste dette?
Du lyder som en god og klog pige, der godt véd, hvad man skal være opmærksom på, når man er på nettet, og som ikke ønsker at være i konflikt med sine forældre. Mange ting kan man bedre tale om, når man ikke står i situationen, hvor det spidser til. Det vil sige, at du og dine forældre måske kunne tale om de bekymringer, de gør sig og de behov, du har "på forskud", så at sige. Det vil sige, at I taler sammen om det på et tidspunkt, hvor ingen af jer har noget i klemme.
Forældre er forskellige - og sådan kan der også i din familie være forskel på hvem, du taler bedst med. Kunne du måske tale i enrum med din mor om, hvordan du har det? Eller med din far? Du kan tænke over, om der er nogle tidspunkter i løbet af dagen, hvor der er muligheder for at få en god snak med den ene eller den anden af dine forældre - med mindre du vælger at invitere dine forældre til en fælles snak om dette.
Jeg ønsker dig held og lykke med hensyn til at få talt med dine forældre på en god måde for dig og for dem.
Mange hilsner fra BørneTelefonen