Brev
Forældre skændes
Hej
jeg er en pige på 14 og mine forældre skændes ret ofte nu. Og jeg kan ikke holde ud at hører på det men jeg er nød til at sige til min lillebror på 8 at alt sammen nok skal gå men jeg er ved at bryde sammen hvad skal jeg gøre???
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Flot at du har haft kræfter til at skrive. Jeg forstår godt, det er svært at høre på dine forældre skændes.
Først vil jeg sige til dig, du er en meget god storesøster. Det er flot, du forsøger at holde modet oppe hos din lillebror. Han er heldig at have en søster som dig.
Det er rigtig hårdt for alle børn at høre på, når deres forældre skændes, og det er tit svært at finde ud af, hvad man skal stille op med sig selv. Jeg tænker, at den stemning der kommer hjemme hos jer, når dine forældre skændes, er svær at holde ud, og du kommer til at stå magtesløs, og det er ikke i orden at skulle have det sådan i sit hjem, hvor der skal være trygt og rart at vokse op.
Ved dine forældre, hvad det gør ved dig, når de skændes? Det er ikke altid forældre ved, hvad det gør ved deres børn, når de skændes. Tit fordi de er så optaget af sig selv lige der. Tit tror forældre også, at de kan skændes uden at børnene hører det, men mange børn oplever, at de kan høre alt og næsten kan høre skænderiet lige før, det starter. Det er som barn hårdt og ikke rimeligt at være i.
Kunne du snakke med dine forældre om, hvad det gør ved dig, når de skændes? Måske ved de ikke, hvor svært det er for dig og din lillebror at høre på... Det er vigtigt, at dine forældre ved, hvordan du har det, for at de kan gøre noget ved det. Måske er det for svært for dig at snakke med dem alene..? Kender du en voksen, som du har tillid til, en lærer på skolen, en anden i din familie, en venindes mor eller en helt anden, som kan hjælpe dig med at få sagt, hvordan det er at være barn hjemme hos jer lige nu? Det er vigtigt, at din mor og far forstår, at det ikke er i orden, at du og din bror skal føle, som I gør, og det er en voksenopgave at passe på din bror og dig.
Jeg ved, det kan være svært med sådan en snak, men måske kan du bruge brevet og svaret her at snakke ud fra, så har du det som en støtte...
Hvis det hele er for meget, og du gerne vil snakke lidt mere om det, kan du altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig. Det er gratis, og du behøver ikke fortælle, hvem du er.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.