Brev
forældre skændes tit
Hej børnetelefon. jeg her en pige på 14 og har to forældre som skændtes konstant.
jeg kan ikke lide at være i samme rum som dem da de hele tiden råber og kalder hindanen ting.
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for hver gang jeg prøver ryger det hele bare over på mig. jeg spiser ikke noget, og jeg kan ikke fokusere i skolen. jeg vil egenligt bare helst have dem til at blive skilt så mig og min bror kunne slippe for at høre på deres pis. der er umedbart ikke noget man kan gøre for de lytter ikke til en alligevel.
jeg sidder og græder inde på mit værelse fordi jeg er ved at være så træt at det. nu da man er blevet ældre og forsår ting rammer det lidt mere hårdt når man ved hvad der sker. håber i kan hjælpe eller give nogle råd.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 14 år
Hvor er det godt at du skriver herind, for jeg kan høre at du har det svært. Det lyder til at det går dig meget på, og du vil gerne have at dig og din bror skal have det godt. Jeg vil derfor gøre alt hvad jeg kan for at hjælpe dig.
I dit brev kan jeg læse, at du ikke kan fokusere i skolen og du spiser ikke på grund af, hvordan du har det derhjemme. Jeg kan også læse, at du har prøvet at snakke med dine forældre om det, og det er så flot at du har modet til at gøre det. Det er ikke okay, at de ikke lytter til dig, og at du skal græde inde på dit værelse.
Dine forældre skal passe på dig. Det betyder at, de skal sørge for at du har det godt og er tryg derhjemme. Hvis dine forældre ikke kan det, så har i ret til at få hjælp. Som familie kan man få hjælp fra kommunen, ved noget der hedder Åben Anonym Rådgivning. Dette kræver dog, at dine forældre er med til at tage kontakt til kommunen.
Du kan derfor i stedet prøve at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så finder du nummeret på kommunens rådgivning for unge – her er du anonym. Her kan du fortælle om dit liv derhjemme med din familie. Den voksne, du taler med har et godt overblik over mulighederne for at hjælpe dig og vil fortælle dig om dem.
Jeg kan læse i dit brev at du har en bror. Jeg ved ikke om det er lille eller storebror, men jeg kan mærke at du holder af ham. Har du snakket med din bror om hele situationen? Måske kan det hjælpe, at få snakket med ham om hvordan du har det, så I ikke skal sidde selv med jeres tanker og følelser. Måske har han lige så meget brug for at snakke med dig, som du kan have brug for ham.
Du har prøvet at snakke med dine forældre, men de lyttede desværre ikke til dig. Du har allerede vist at du har modig og stærk ved at snakke med dem og skrive herind. Kunne du snakke med en anden voksen, som du er tryg ved? En lærer? En bedsteforældre? Eller andre. Hvis du fortæller dem, hvordan det foregår hjemme hos jer, og du beder om hjælp, er det måske nemmere for dig, så du ikke står selv med det hele.
Nogle gange er det nemmere at skrive et brev. Hvis du skriver dine tanker og følelser ned på et papir, og giver det til dine forældre, kunne de så være interesseret i at læse det tror du? Det vil være rigtig godt, hvis din brors tanker og følelser kunne komme med i brevet, så har I nemlig hinanden at støtte jer op ad. Du beskriver så flot hvordan du har det i brevet, du har sendt herind. Nogle unge viser også deres brev de sender herind, og det svar som vi sender tilbage. Det kunne måske også være en mulighed?
Jeg vil gerne sende en Youtube video til dig, som handler om hvordan man fortæller noget svært:  https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/
Nederst inde på linket kan du også bygge dit brev trin for trin.
Du er altid velkommen til at skrive herind igen, hvis du har brug for det. Hvis du har brug for en samtale, så kan du altid ringe til BørneTelefonen på tlf: 116111.
Til sidst vil jeg sige, at du er en stærk pige, som er omsorgsfuld overfor din bror. Du kæmper for at i som familie skal have det godt, og det er så flot. Bliv ved med at kæmpe og bede om hjælp, fordi det er meget for en pige 14 år at stå med så mange ting selv.
Jeg håber du kunne bruge mine råd til noget.
Knus og kram BørneTelefonen