Brev
Forældre skændes
Hej Børnetelefonen.
har haft det meget svært i lang tid da mine forældre hele tiden skændes. De vil altid være i dårligt humør og lade det gå udover mig. Vi bruger aldrig tid sammen alle sammen hvis min bror ikke er hjemme. De har mange høje krav for mine evner som mennesker, og de lader deres stress reflektere over på mig.
De seneste 2 år er jeg blevet meget sensitiv, og begynder let at græde. Jeg har svært ved at håndtere nemme situationer, og det gør så jeg bliver meget frustreret. Jeg har en følelse af at det kommer fra den opvækst jeg har fået og alle de dage jeg har grædt mig selv i søvne.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre? Skal jeg snakke med en psykolog?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige pige
Tusind tak for dit brev. Hvor er du god til at skrive og sætte ord på det, som mange ikke tør sige højt, nemlig hvor hårdt det kan være at stå midt i forældrenes skænderier. Jeg vil hjælpe dig, så godt jeg kan.
Jeg kan forstå på dit brev, at dine forældre har mange høje krav til dine evner som menneske, og at de lader deres stress reflektere over på dig. Det lyder bestemt ikke rart, at dine forældre altid vil være i dårligt humør, og at de lader det gå ud over dig.
Det er aldrig barnets skyld, når forældrene skændes – det er en konflikt mellem de voksne. Nogle gange kan det være svært for de voksne at udskyde et skænderi og så sker det, at bølgerne går højt – også selv om der er børn tilstede.
Det bedste ville være, hvis forældrene kunne vente, eller havde mulighed for at gå et andet sted hen, når de havde behov for at diskutere.
Børn føler sig nemlig mest trygge, når deres forældre har det godt. Derfor kan jeg godt forstå, at du bliver rigtig ked af det, når dine forældre skændes.
Du føler selv, at din opvækst og alle de dage, du har grædt dig selv i søvn, kan have gjort, at du er meget sensitiv og har svært ved at håndtere nemme situationer. Er det mon rigtigt forstået?
Jeg tænker, dine forældre har brug for at vide, hvad det gør ved dig, når de skændes så meget. Sådan, at de måske også kan få gjort noget ved grunden til, at de har så mange skænderier.
Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at du får snakket med dine forældre om, hvordan du har det. At dine forældre forstår, hvad det gør ved dig, at du føler de har høje krav, at du føler, det går ud over dig når de er i dårligt humør. Og at du faktisk bliver rigtig ked af det.
Du kan måske fortælle dem på et tidspunkt, hvor de er i lidt bedre humør, at du gerne vil tale med dem om noget, når de har tid til at sætte sig ned med dig. Det kan være en god idé at snakke med sine forældre om sådan nogle ting, når de ikke er midt i et skænderi. På den måde kan de bedre lytte til hvad du gerne vil sige.
Hvis du synes, det er lidt svært at få det sagt til dem, kan du overveje at skrive et brev. Jeg kan se, at du er god til at beskrive din situation og dine tanker. Det gode ved et brev er, at du kan skrive alt hvad du har på hjertet, uden at blive afbrudt.
På den måde vil du kunne lægge brevet til dine forældre et sted, du ved de vil se det. Så kan de komme og tale med dig, når de har læst det.
Hvis du har lyst til at skrive et brev, kan du få hjælp til det på linket her.
En anden mulighed kan være, at du snakker med en anden voksen i dit liv, som du har tillid til. Det kan måske være en i din familie eller din lærer. Han eller hun vil kunne tage en snak med dine forældre om, hvad det gør ved dig, når de skændes så meget. Eller I vil måske kunne tale med dine forældre om det sammen.
Du skriver også, at I aldrig bruger tid sammen alle sammen, hvis din bror ikke er hjemme. Jeg kan fornemme, at det vil du gerne. Mon du kan spørge dine forældre, om I måske skal lave noget sammen? Måske I kan spille et spil, se en film eller lave mad sammen. Hvad tænker du om det?
Når du spørger, om du skal tale med en psykolog, tænker jeg, at det måske er fordi du har lyst til at tale med en om dine svære tanker, som ikke er dine forældre. Der findes faktisk et tilbud til unge, som har brug for nogen at tale med, som du måske kunne få glæde af.
Det hedder Headspace og ligger rundt omkring i Danmark. Her kan man komme og tale om alting, der er intet, som er for stort eller for småt. De kan også hjælpe dig videre, hvis de tænker, at du kunne have brug for en psykolog i stedet. Du kan læse om det her.
Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111. Her sidder voksne klar til at tale med dig.
Jeg håber, du kan få taget hul på snakken med dine forældre, så du igen kan få det bedre. Du har i hvert fald taget første skridt ved at skrive ind til BørneTelefonen, og det synes jeg er virkelig sejt.
Venlig hilsen
BørneTelefonen