Brev
Forældre problemer
Min far var engang en dejlig, sød og rar far, men pludselig vil han hele tiden have jeg skal lave noget med ham eller kramme ham, ellers bliver han “såret” eller sur og vi skændtes over alting. Han svare igen, råber af en og alt muligt. Og hvis min mor bryder ind for at få kammertonen hos min far. Så siger han, at hun skal blande sig uden om eller hun skal holde kæft.
Jeg føler næsten ikke han er min far mere.. Hver gang han siger noget har jeg lyst til at råbe ham ind i hoved at jeg er hans datter ikke hans fjende. Og at han dum, og han bare skal gå sin vej. Og selvmords tanker har også strejfet mig op til flere gange, men jeg ved bedre. Jeg tænker også hele tiden på at han ikke skal kunne genere mig, men alligevel, bliver jeg såret ved ét.
Jeg føler ikke så meget, mere at jeg elsker ham, da han er sådan. Man SKAL jo ikke elske en mand pga. han er ens far. Han er jo håbløs at tale med. Jeg har prøvet at fortælle ham at han ikke kan tale sådan, men så skændtes vi IGEN. :–( -Please hjælp. Jeg føler alt går dårligt.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg kan sagtens læse, at det er svært hjemme hos dig for tiden. Jeg kan godt forstå, at du gør dig tanker om din far, og hvordan I har det sammen. Jeg vil prøve at nævne nogle forskellige muligheder, så du kan få det bedre med din far.
Du skriver, at din far engang var dejlig, sød og rar, men pludselig svarer han igen, råber af dig og generer dig. Det lyder ikke rart. Jeg ved ikke, hvad der er han vil lave sammen med dig? Hvis du ikke har lyst til, at han krammer dig eller at være sammen med ham, så skal han altså respektere, at du faktisk mener 'nej'. Men jeg kan forstå på dig, at du synes han er dum, og at han bare skal gå sin vej. Måske har du, når du har læst mit brev, lyst til at ringe ind til os på Børnetelefonen eller chatte med os. Så kan du og en rådgiver snakke videre om, hvad der er, som giver dig lyst til at råbe ham ind i hovedet. Jeg tror, det er vigtigt, at du og din far får hjælp til at tale bedre sammen.
Det lyder til at I skændes meget, og jeg tænker, at det kan være rigtig svært for jer at blive gode venner, hvis I kun råber af hinanden. Har du selv nogle idéer til, hvordan I kan komme til at snakke stille og roligt sammen? Måske kan du spørge din far, om han ikke har idéer til at tale pænere til hinanden. Jeg kender ikke din far, og ved ikke, hvad det er, han råber. Jeg tror ikke, at man kan undgå nogle gange at blive uvenner med dine forældre...
Når det er sagt, så er det ikke i orden, hvis din far råber grimme ting til dig. Hvad råber han mon? Du skriver, at din mor nogle gange prøver at hjælpe, men at han er grov mod hende. Måske er det også svært for dig at holde af din far, når du oplever, at han råber hold kæft til din mor? Jeg ved ikke, om du har søskende, som du kan snakke med om din far? Har du fortalt din mor, hvordan du har det med din far? Måske er det også svært for din mor at hjælpe dig og din far. Derfor tænker jeg på, hvem du ellers kan tale med og få hjælp af? Har du fx en bedsteforælder eller måske en lærer, som du føler dig tryg ved, og som du kan snakke med? Husk, at vi også meget gerne lytter til dig og giver rådgivning på BørneTelefonen.
Din mor har jo også mulighed for at ringe ind til vores ForældreTelefon på 35 55 55 57, alle dage 11-23, og i weekender 11- 19, hun kan også sende en mail til os, fra vores hjemmeside.
En anden mulighed er, at der i jeres kommune er mulighed for at få gratis og anonym rådgivning, for dig og for familien. Du kan ringe til din kommune og spørge om nummeret dertil, eller kigge på kommunens hjemmeside efter familie rådgivning. Måske vil din mor hjælpe dig, og måske kan hun ringe dertil eller gå med derhen?
For mig at se kan jeg godt forstå, at du bliver såret, når du skændes med din far, og han råber grimme ting. Selvom du hele tiden tænker på, at han ikke skal kunne genere dig, så er han en person, som du har kendt hele dit liv, og som du også kender som et dejligt, sødt og rart menneske. Du skriver, at du har prøvet at fortælle ham, at han ikke kan tale sådan, men så skændes I bare igen. Jeg synes det er flot af dig, at du har prøvet at tale med ham. Det kræver mod.
Jeg ved ikke, om det er en mulighed for dig at skrive et brev til ham. Jeg tænker på, hvad din far ville sige, hvis du skriver til ham, at du savner den rare person?
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du lyder som en klog og omsorgsfuld pige og datter. Det er rigtig flot af dig, at du skriver til os og tør bede om hjælp. Det er sejt. Du kan, hvis det giver mening for dig, starte en samtale eller et brev til din far med at fortælle ham, at du faktisk har skrevet ind til BørneBrevkassen, fordi du gerne vil finde en løsning på jeres skænderier. Det kan fortælle ham, at du stadigvæk holder ham, hvis det er sådan, du har det. Forstår du, hvad jeg mener her?
Jeg synes, at dit brev er et rigtig klogt brev. Du skriver, at man jo ikke skal elske en mand pga. at han er ens far. Det vil jeg give dig ret i, og derfor er det også vigtigt, at I finder en god måde, at snakke sammen på. Jeg håber, du har mod på at snakke med din far igen, eller at du kan finde frem til en person, som kan hjælpe dig til, hvad du kan gøre. Husk, der sidder rådgivere klar på Børnetelefonen, som kan hjælpe dig på 116 111, det er gratis og du kan være helt anonym.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.