Brev
forældre problemer
hej
jeg har et problem
mine forældre er skilt for mange år siden og jeg er en uge hos hver
men min mor syndes at jeg ikke har et nomail forhold til min far
og min mor har aldre været der for mig og jeg er 15 nu
så for et par uger siden vælgte jeg at flytte hjem til min far også har jeg spugrt min mor rigtig mange gange om jeg ikke må få mine ting men hun vil ikke svare mig og jeg vil rigtig gerne ha mine ting
og min mor opsø’øger mig og siger alt muligt som ikke er rart og hun siger jeg har sat en masse i hverk men det er min mor der har sat en masse i hverk og hun har også kontaktet kommunen og mine søskene holder også med min mor
men det eneste jeg vil at ha min ting og bo fast fast hos min far
men det kan ikke få lov til for min mor og hvis det her blir ved med min mor så ødlækrer hun mig inden i
hvad skal jeg gøre ?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år!
Det må være rigtig ubehageligt for dig, at du ikke kan få dine ting fra din mor, og at hun siger ting til dig, der ikke er rart.
Det lyder som om, at der er nogle ting, det er svært for jer at snakke om i din familie (mor, far og søskende). Jeg tænker på om du ved, hvorfor din mor ikke svarer dig på, om du må få dine ting? Er hun mon ked af, at du er flyttet over til din far, eller måske bekymret for, at du så slet ikke vil være hos hende? Måske kunne du snakke med hende om, hvornår du kommer og er hos hende, når du bor hos din far. Det kunne være, at det kunne give hende noget ro at vide, at du stadig kommer og besøger hende, selv om du er flyttet over til din far. Det kunne fx være, at du kunne være hos hende hver anden weekend. Jeg tror også, det er vigtigt, at du får snakket med din mor om, at det er ubehageligt for dig, at hun opsøger dig og siger ting, der ikke er rart. Hvis du synes, det er svært at sige til hende, kunne du måske skrive det i et brev. Du kan måske også sige/skrive, at du gerne vil have, at I kan blive enige om tingene, uden hun kontakter kommunen. Hvad tænker du om det? Måske har du brug for hjælp fra en voksen, til at få snakket med din mor. Det kan være en i din familie, eller måske en sød lærer. Det kunne måske også være en idé, hvis din far talte med din mor om, at du kunne få dine ting?
Hvis det er helt umuligt at få snakket med din mor om, at du kan få dine ting, tænker jeg, at dig og din far må kontakte statsforvaltningen. Du har nemlig lov til at have indflydelse på, hvor du vil bo, og selvfølgelig skal du have dine ting med dig.
Jeg håber, at kan bruge mit svar, og at du snart får dine ting.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen