forældre problemer

hej

jeg har et problem

mine forældre er skilt for mange år siden og jeg er en uge hos hver

men min mor syndes at jeg ikke har et nomail forhold til min far

og min mor har aldre været der for mig og jeg er 15 nu

så for et par uger siden vælgte jeg at flytte hjem til min far også har jeg spugrt min mor rigtig mange gange om jeg ikke må få mine ting men hun vil ikke svare mig og jeg vil rigtig gerne ha mine ting

og min mor opsø’øger mig og siger alt muligt som ikke er rart og hun siger jeg har sat en masse i hverk men det er min mor der har sat en masse i hverk og hun har også kontaktet kommunen og mine søskene holder også med min mor

men det eneste jeg vil at ha min ting og bo fast fast hos min far

men det kan ikke få lov til for min mor og hvis det her blir ved med min mor så ødlækrer hun mig inden i

hvad skal jeg gøre ?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år!

Det må være rigtig ubehageligt for dig, at du ikke kan få dine ting fra din mor, og at hun siger ting til dig, der ikke er rart.

Det lyder som om, at der er nogle ting, det er svært for jer at snakke om i din familie (mor, far og søskende). Jeg tænker på om du ved, hvorfor din mor ikke svarer dig på, om du må få dine ting? Er hun mon ked af, at du er flyttet over til din far, eller måske bekymret for, at du så slet ikke vil være hos hende? Måske kunne du snakke med hende om, hvornår du kommer og er hos hende, når du bor hos din far. Det kunne være, at det kunne give hende noget ro at vide, at du stadig kommer og besøger hende, selv om du er flyttet over til din far. Det kunne fx være, at du kunne være hos hende hver anden weekend. Jeg tror også, det er vigtigt, at du får snakket med din mor om, at det er ubehageligt for dig, at hun opsøger dig og siger ting, der ikke er rart. Hvis du synes, det er svært at sige til hende, kunne du måske skrive det i et brev. Du kan måske også sige/skrive, at du gerne vil have, at I kan blive enige om tingene, uden hun kontakter kommunen. Hvad tænker du om det? Måske har du brug for hjælp fra en voksen, til at få snakket med din mor. Det kan være en i din familie, eller måske en sød lærer. Det kunne måske også være en idé, hvis din far talte med din mor om, at du kunne få dine ting?

Hvis det er helt umuligt at få snakket med din mor om, at du kan få dine ting, tænker jeg, at dig og din far må kontakte statsforvaltningen. Du har nemlig lov til at have indflydelse på, hvor du vil bo, og selvfølgelig skal du have dine ting med dig.

Jeg håber, at kan bruge mit svar, og at du snart får dine ting.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier