Forældre problemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tak for dit brev hvor du fortæller, at du har mange problemer med din mor, og at du har det rigtig svært i skolen.

Jeg kan godt forstå, at du ikke synes, det er rart at have problemer derhjemme og så samtidig have det svært i skolen. Du fortæller, at du i den klasse du går i nu har en masse rigtig gode veninder, og det synes jeg er dejligt at høre. Men du fortæller også, at du har svært ved at følge med i timerne... Har du snakket med nogen om, at du synes det er svært at gå i skole? Det kan for eksempel være nogle af dine veninder eller din klasselærer..? Det kan jo være, at de har nogle idéer til, hvordan det kan blive lettere for dig. Det kan for eksempel også være, at din ene veninde er rigtig god til for eksempel matematik, så kan hun måske hjælpe dig med det, du har svært ved i det fag, hvad tænker du om det..?

Jeg kan godt forstå, at du synes det er træls, at du er gledet længere og længere væk fra din mor, især når I tidligere har været tætte. Det lyder i dit brev som om, at du er den ældste af dine søskende, er det rigtigt? Jeg tænker nemlig, at din mor måske synes, det er svært at vide, hvordan hun skal ”håndtere” dig, hvis du ligesom er den første teenager hun har... Jeg ved, at der er mange på din alder, som føler at de glider længere væk fra deres forældre og begynder at skændes med dem meget mere. Når man når din alder, begynder man i større grad selv at have sine egne meninger og holdninger til forskellige ting, og man begynder så småt at blive voksen. Jeg tror, at rigtig mange forældre godt kan synes, det er svært, for du var jo en gang din mors ”lille pige”, men nu er du blevet ældre og begynder så småt at kunne stå på egne ben.

Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at sove, når der er så mange ting, der rumsterer rundt i dit hoved, og jeg tænker, at det at du ikke får så meget søvn, kan være med til at gøre de andre ting værre. Hvis man er træt, har man ofte svært ved at koncentrere sig og bliver også oftere lidt små muggen, hvis der er noget, ”der driller”.

Du fortæller til sidst i dit brev, at du ikke har lyst til at tale med nogen i din familie om det, men jeg tænker alligevel, om det måske kan være en idé at vise din mor det brev, du har sendt ind til os, og måske mit svar også? Jeg synes nemlig, det er et rigtig flot skrevet brev, hvor du på en rigtig god måde fortæller, hvordan du har det, og at du faktisk er ked af, at din mor og dig ikke er så tætte mere. Jeg tænker, at brevet kan være med til at få din mor til at forstå, hvordan du har det, for måske ved hun slet ikke hvor skidt du har det.

Hvis du har lyst, er du også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af de søde rådgivere. Det kan være, at de har andre idéer til, hvordan du kan gribe det hele an.

De bedste hilsner

BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.